PSYb2850 Popularizace v psychologii

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Vojtěch Pišl (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Základní povědomí o metodologii v sociálních vědách, pasivní angličtina.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumět, jakým způsobem ovlivňují psychologické informace v psaných médiích jejich čtenáře, naučit se prezentovat odborné informace populární formou, získat prvotní praxi v psaní populárních článků o psychologii.
Výstupy z učení
Pochopit roli psychologie v (populárních) médiích, získat představu o dopadu mediálních vyjádření v oblasti psychologie pro různé cílové skupiny.
Rozpoznat vhodná témata pro popularizaci psychologie, vyhodnotit vhodnost zdrojů odborných informací.
Zpracovat psychologická témata pro populární online a offline časopisy.

Zkrátka napsat pěkný článek o psychologii od A do Z.
Osnova
  • O čem by psychologové měli mlčet (Goldwater rule)
  • Neutralita a objektivita, rozlišení vlastního odborného názoru vs odborného konsenzu
  • Autorita a postavení psychologů v médiích
  • Agenda setting, motivace různých aktérů, kteří šíří informace (zjevná vs skrytá reklama, zaujatost výzkumníků, kliniků, novinářů...)
  • Publikum: interpretace sdělení čtenářem, různost čtenářů, efekt informací na duševní zdraví a well-being (sociální aspekt onemocnění, biologická vs psychosociální vysvětlení nemoci, představa genů jako dederminujících faktorů, destigmatizace)
  • Zdroje informací: od školních pouček přes učebnice po názory odborníků, jednotlivé studie, meta-analýzy a doporučení odborných organizací, jejich výhody a nevýhody z pohledu autora populárních článků
  • Přizpůsobení tématu a textu konkrétnímu médiu, žánru a cílové skupině
  • Rady vs informace v populárních textech
  • Popularizace vědy: zprávy, komentáře, rozhovory, odpovědi v poradně
  • Metafory, zjednodušování a vysvětlení složitých věcí zábavným způsobem
Literatura
  • MediaGuide NUDZ: https://narovinu.net/wp-content/uploads/2019/04/mediaguide.pdf
Výukové metody
Tři bloková setkání (celkem cca 18 hodin), tvořené z menší části drobnými prezentacemi a z větší diskusí o konkrétních článcích v médiích, vhodných způsobech prezentace výsledků konkrétních studií, textech účastníků apod.
Vypracování a přepracování krátkých populárních textů na psychologická témata (cca 40 hodin)
Metody hodnocení
Ryze kvalitativní hodnocení konkrétních textů (budu je vracet k přepracování - právě to totiž dělají editoři novin a časopisů a právě tím se člověk zlepšuje). Zápočet za jejich odevzdání & účast po převážnou dobu osobních setkání.
Informace učitele
Předmět nebude příliš formální, populární texty jsou většinou nějakým kompromisem mezi odbornou přesností a úplností na jedné straně a čtivostí na straně druhé, takže tříbení názorů v otevřené diskusi dává větší smysl než formální předávání nějakých pouček.
Psaní - a zlepšování - populárního textu je nicméně časově docela náročné, takže je nevměstnáte do jednoho dne před termínem odevzdání. Počítejte prosím s tím, že psaním opravdu oněch circa 40 hodin strávíte - nemá smysl, abychom si posílali nějaké rychlokvašky a polotovary. Věřím, že ty nejlepší články pak zvládneme někde publikovat, aby pár z vás dostalo za svou práci honorář a třeba nabídku pokračovat v psaní do budoucna.
Pokud vás v médiích něco zaujme, ať už coby skvělé, nebo naopak nebývale špatné informování o nějakém tématu z oblasti psychologie, schovejte si odkaz nebo úryvek textu pro diskusi!
Jsem k dispozici na pisl(a)mail.muni.cz.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/PSYb2850