SOCn6304 Antropologie vzdělávání

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Irena Kašparová, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
Irena Kašparová, M.A., Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 12:00–13:40 U34
Předpoklady
!NOW( SOC586 Antropologie vzdělávání ) && ! SOC586 Antropologie vzdělávání
Ability to read in English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými antropologickými přístupy k bádání o škole, vzdělávání (se), učení (se), skupinové socializaci a moci a kontrole s ní spojené. Je představena transkulturní zkušenost různých společností, která nastavuje zrcadlo představě o univerzalitě západního vzdělání.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen napsat kritickou esej na téma antropologie vzdělávání. Dokáže identifikovat a shrnout hlavní myšlenkové proudy v oblasti antropologie vzdělávání, dokáže vysvětlit odlišnosti mezi učením vzděláváním a socializací a aplikovat teorie kulturního relativismu na oblast školy, školnění a odškolnění.
Osnova
  • 1. hodina: socializace a rodina jako forma předávání vědění, kontroly a moci 2. hodiny: dítě, dětství a představy o tom kdy, kdo, jak a proč se učit 3. hodina: rodičovské etnoteorie učení se a vzdělávání 4. hodina: ranné antropologické teorie učení (se) 5. hodina: škola jako totální instituce 6. hodina: vzdělání jako univerzální vývozní artikl západní společnosti a katalyzátor rozvoje 7. hodina: odškolnění západní společnosti a alternativní vzdělávací proudy v současném západním školství 8. hodina: vzdělávání a učení se v mimoevropských společnostech 9. hodina: Occidentalismus: fascinace západu východem ve vzdělání 10. hodina: Homo scholastikus - vážné hraní a tvorba ´vědění´. 11. hodina: časovaná esej 12. hodina: prezentace celosemestrálního projektu
Literatura
    povinná literatura
  • The anthropology of learning in childhood. Edited by David F. Lancy - John C. Bock - Suzanne Gaskins. Walnut Creek [Calif.]: AltaMira Press, 2010, xi, 483. ISBN 9780759113237. info
  • ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti : (polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 8085850966. info
  • Schooling the symbolic animal : social and cultural dimensions of education. Edited by Bradley A. Levinson. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers, 2000, x, 398. ISBN 0742501205. info
    doporučená literatura
  • The anthropology of childhood : cherubs, chattel, changelings. Edited by David F. Lancy. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xii, 466. ISBN 9780521716031. URL info
  • POSTMAN, Neil. The end of education : redefining the value of school. 1st ed. New York: Knopf, 1995, xi, 209. ISBN 0679750312. URL info
  • POSTMAN, Neil. The disappearance of childhood. 1st ed. New York: Vintage Books, 1994, xiii, 177. ISBN 0679751661. info
Výukové metody
Prezentace, diskuse, domácí úkoly, psaní, zpětná vazba
Metody hodnocení
Esej, ústní zkouška
Informace učitele
Sledujte aktuální sylabus v ISu k danému předmětu v období.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.