PSYn4550 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Sakař, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 2. 3. 14:00–17:40 M117, Út 16. 3. 14:00–17:40 M117, Út 30. 3. 8:00–11:40 bude_upresneno, Út 13. 4. 14:00–17:40 M117, Út 27. 4. 14:00–17:40 M117, Út 11. 5. 14:00–17:40 M117, Út 25. 5. 14:00–17:40 M117
Předpoklady
! PST449 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student na konci kurzu bude schopen vyjmenovat a identifikovat specifika psychoterapie dětí a adolescentů; diskutovat možnosti a limity vybraných psychoterapeutických přístupů při práci s touto cílovou skupinou. Vyzkouší si opakované použití klinické formulace případu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
-využít nástroj formulace klinického případu
-identifikovat specifika psychoterapeutické práce s dětmi a dospívajícícmi
-podrobněji porozumět vybranému psychoterapeutickému přístupu při práci s dětmi a dospívajícími
Osnova
  • Přehled problematiky a relevantní literatura; formulace případu
  • Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Vývojový aspekt psychoterapie s dětmi a dospívajícími.
  • Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Důvěra jako základní stavební kámen psychoterapeutického procesu.
  • Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími prismatem klíčových témat: Kdo jsem? Kam směřuji? Kam patřím?
  • Psychoterapeutický proces s dětmi a dospívajícími, odlišné teorie psychoterapeutické změny. Dovednosti dětského psychoterapeuta
  • Základy psychoanalytické léčby dětí a dospělých - nevědomí, přenos, interpretaci, protipřenos a technickou neutralitu.
Literatura
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání : psychoanalytický přístup. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 154 s. ISBN 9788024721316. URL info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
  • RONEN, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích :kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Translated by Petr Možný. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-370-6. info
Výukové metody
přednášky, semináře a kazuistické studie
Metody hodnocení
Je požadována aktivní účast na seminářích (minimálně 75% účast). Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je průběžné zpracování zadaných úkolů: 1. Vypracování formulace klinického případu: na základě zápisu z prvního setkání vytvoříte formulaci klinického případu (viz Ingram, 2006) vámi vybraného příběhu podaného v hrubých záznamech z terapeutického procesu, který posléze zpracujete v závěrečné práci; 2. Vypracování dvou kritických recenzí (1-2 normostrany), jedné česky psané knihy a jednoho cizojazyčného článku zabývajících se psychoterapií dětí a dospívajících ze studentem zvoleného psychoterapeutického přístupu, který využije pro zpracování závěrečné práce; v recenzi se soustřeďte na kritické zhodnocení možného přínosu textu pro vámi analyzovanou případovou studii; 3. Vypracování závěrečné práce v rozsahu 7 normostran, která použije vámi vybraný „neúplný příběh“ jako podklad pro kritickou analýzu procesu psychoterapie a navrhne vaše terapeutické strategie a postupy pro řešení vámi vybraných situací „neúplného příběhu“. Práce popíše silná a slabá místa záznamu psychoterapeutického procesu, navrhne alternativní řešení a vše podpoří analyticky zpracovanými, konkrétními ukázkami výchozího textu a argumentací zakotvené ve vybraném psychoterapeutickém přístupu (literatura obsahuje minimálně dvě knihy a tři články zabývajících se tématem psychoterapie dětí a dospívajících v daném psychoterapeutickém přístupu). Přínosem je i úvaha nad limity, se kterými byste se ve vaší pst práci setkávaly (vaše aktuální kompetence, situace rodiny, instituce v níž terapeutický proces probíhá). Zásadní je příběh vložit též do kontextu vývojové psychologie a využít vámi zpracovanou formulaci případu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.