VPLb1151 Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Gabriela Daniel, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 U53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu je představit studentům základní principy, cíle, funkce a nástroje vzdělávací politiky v ČR i v zahraničí se zvláštním důrazem na roli vzdělávání, vzdělání a kvalifikace v současné znalostní společnosti. Studenti jsou vedeni k pochopení klíčových vazeb v rámci vzdělávací politiky, k porozumění podstaty ekonomiky vzdělávaní, ke schopnosti vyhodnotit účinky vzdělávacích a výcvikových programů pro různé aktéry a navrhovat vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání. Na rozdíl od jiných kursů podobného zaměření tento jasně upozorňuje na hlavní rizika a neefektivity, ke kterým přispívá nedostatečná reflexe potřeb pracovního trhu politikou vzdělávání (nevyhovující zaměření vzdělávacího systému, nevyužité lidské zdroje, důsledky pro veřejné rozpočty).
Výstupy z učení
Studenti jsou v kurzu vedeni k tomu, aby:  pochopili klíčové vazby mezi vzdělávací politikou a dalšími sociálními politikami (zdůrazněna je zejména vazba na politiku pracovního trhu – lidský kapitál, zaměstnatelnost, celoživotní učení, tranzice ze vzdělávání na trh práce);  porozuměli procesu tvorby vzdělávacích a výcvikových programů; byli schopni vyhodnotit jejich účinky pro různé aktéry a navrhovat vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání.
Osnova
  • 1. Úvod. Význam propojení sociálních a ekonomických akcentů ve vzdělávání.
  • 2. Role vzdělávání v současné společnosti. Koncept společnosti vědění, zaměstnatelnost. Vzdělávací politika jako klíčová disciplína sociální politiky (vazba na zdravotní politiku, rodinnou politiku, politiku trhu práce, hospodářskou politiku). Principy vzdělávací politiky, early tracking.
  • 3. Česká vzdělávací politika v kontextu soudobého vývoje. Cíle vzdělávací politiky obecně a v ČR. Nástroje a aktéři vzdělávací politiky obecně a v ČR. Strategie vzdělávací politiky v ČR. Rovné příležitosti ve vzdělávání, inkluze ve vzdělávání.
  • 4. Vzdělání a trh práce. Přechody ze vzdělávání do zaměstnání (tranzitivní režimy obecně, cíle a nástroje v ČR). Kvalifikační inflace a experience trap. Role kariérového poradenství (poradenství pro volbu povolání).
  • 5. Struktura vzdělávací soustavy ČR. Poskytovatelé ve vzdělávání. Veřejná správa ve školství, právní subjektivita škol. Řízení školství. Regionální školství, správa, aktéři. Soukromé a církevní školy.
  • 6. Problémy v řízení škol a jejich vliv na kvalitu vzdělávání.
  • 7. Lidský kapitál. Teoretické koncepty v ekonomii vzdělávání. Postavení a význam vzdělávaní ve veřejném sektoru. Vzdělávání jako veřejně poskytovaný statek.
  • 8. Book club
  • 9. Vysoké školství jako předmět veřejné politiky. Modely řízení VŠ. Terciární vzdělávání v ČR. Veřejné a soukromé vysoké školy. Řízení, financování VŠ.
  • 10. Institucionální akreditace VŠ. Schvalování studijních programů v rámci institucionální akreditace, nastavování vnitřních procesů na VŠ. Praktické zkušenosti z pohledu fakulty.
  • 11. Aktéři vzdělávací politiky a jejich postoje.
Literatura
    povinná literatura
  • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České Republiky na období 2015-2020. MŠMT. Dostupné on-line na http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs-2015-2020.pdf
  • Benčo, J. 2002. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. 185 s. ISBN 80-89018-41-6.
  • OECD. 2022. Education at a Glance 2022 – OECD indicators.
  • Strategie vzdělávací politiky České Republiky do roku 2020. MŠMT. Dostupné on-line na http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf
  • Ladd, H. F., & Fiske, E. B. (Eds.). 2012. Handbook of research in education finance and policy. New York: Routledge, 2012. ISBN 0-8058-6145-9.
  • Veselý, A. 2004. Společnost vědění jako teoretický koncept. In: Sociologický časopis, ročník 40, číslo 4, s. 433-446
  • Carnoy, M. 1995. International encyclopedia of economics of education. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 495 s. ISBN 0-08-042303-5.
  • Economics of education. Edited by Dominic J. Brewer - Patrick J. McEwan. Amsterdam: Elsevier, 2010, xii, 369. ISBN 9780080965307. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 8024612593. info
  • Vybrané problémy vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 159 s. ISBN 8024612593. info
  • Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 181 s. ISBN 8024612593. info
  • BECKER, Gary S. Human capital : a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. 3rd ed. Chicago: University of Chicago Press, 1993, xxii, 390. ISBN 0226041204. info
    doporučená literatura
  • Matějů, P.; Straková, J. (eds.). 2006. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
  • West, A., Nikolai, R. (2013). Welfare Regimes and Education Regimes: Equality of Opportunity and Expenditure in the Eu (and US). Journal of Social Policy, 42(3): 469-493
  • Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., Sammons, P. 2012. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání. Česká republika 2012. OECD Publishing. Dostupné on-line na: http://www.csicr.cz/getattachment/a6311b50-169c-4e5e-9d92-a6f70aafe0f1
  • Descy, P. 2002. Having a Low Level of Education in Europe: An At-Risk Situation. European Journal of Vocational Training No 26, pp. 58-69
  • Sirovátka, T. 1997. Marginalizace na pracovním trhu: příčiny diskvalifikace a selhávání pracovní síly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 138 s. ISBN 80-210-1716-3.
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018. MŠMT. Dostupné on-line na http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf
  • Vychová, H. 2008. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné online na: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf
  • Matějů, P.; Straková, J. et al. 2005. The role of the family and the schooll in the reproduction of educational inequalities in the post-Communist Czech Republic. British Journal of Sociology of Education, 2005, Vol. 26, No. 1, s. 17-40.
  • Education, training and employment dynamics :transitional labour markets in the European union. Edited by Klaus Schömann - Philip J. O'Connell. Cheltenham: Edward Elgar, 2002. 388 s. ISBN 1-84064-278-5.
  • Kalous, J. 2002. Česká republika na cestě ke společnosti vědění? In: Lidský kapitál a investice do vzdělání. Sborník z 5. ročníku mezinárodní konference
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů : praxe nevzdělanosti : polemický spis. Translated by Milan Váňa. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 133 stran. ISBN 9788020025302. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
  • HORÁKOVÁ, Markéta. Problematika osob s nízkou kvalifikací na trhu práce. In Účelové programy na lokálních trzích práce. Jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 122-140. FSS MU. ISBN 80-210-3867-5. info
  • BRDEK, Miroslav a Helena VYCHOVÁ. Evropská vzdělávací politika :programy, principy a cíle. Praha: ASPI, 2004, 167 s. ISBN 80-86395-96-0. info
  • International handbook of lifelong learning. Edited by David Aspin. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001, x, s. 405-. ISBN 0-7923-6815-0. info
  • KALOUS, Jaroslav. Teorie vzdělávací politiky. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 96 s. ISBN 8021102470. info
Výukové metody
Čtení textů, domácí a skupinová práce ve výuce.
Metody hodnocení
Pro připuštění ke zkoušce je nutné (1) aktivně se zapojovat do diskusí a prezentací při společných setkáních, (2) povinně se zúčastnit setkání s pozvanými experty (pokud budou externisté zadávat úkoly, je třeba je vypracovat), (3) plnit úkoly, které vyučující budou zadávat v průběhu jednotlivých setkání (půjde o stručné úkoly formou aplikace nebo reflexe aktuálně probíraných témat a poznatků), (4) vypracovat semestrální práci, která bude splňovat zadání –má charakter „Education Policy Book Club“, její hodnocení bude tvořit 30 % výsledné známky. Závěrečná zkouška má formu písemného testu, který zahrnuje 10 otázek z probraného učiva. Výsledek písemného testu tvoří 70 % celkového hodnocení.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.