ZURn4107 Politická ekonomie médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Monika Metyková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 11. 4. 12:00–15:40 P24a, St 12. 4. 8:00–11:40 U35, Čt 13. 4. 10:00–13:40 U43, Pá 14. 4. 8:00–11:40 P22, Po 17. 4. 16:00–19:40 P22, Út 18. 4. 12:00–13:40 P24a
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům optiku politické ekonomie pro studium médií a mediované komunikace. Přístup politické ekonomie je charakterizován studiem sociálních vztahů, především mocenských vztahů, které stojí za produkcí, distribucí a spotřebou zdrojů, v případě tohoto předmětu zejména se zaměřením na komunikační zdroje. Předmět se zaměří na to, jak funguje komunikační podnikání, například jak se komunikační produkty pohybují prostřednictvím řetězce výrobců k velkoobchodníkům, maloobchodníkům a spotřebitelům, jejichž nákupy jsou přiváděny zpět do nových výrobních procesů. Studenti budou také zkoumat politické a ekonomické procesy, které ovlivňují média, jako jsou modely financování a regulační rámce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět klíčovým tématům politické ekonomie médií
- analyzovat vybranou komoditu a fungování mediální korporace
Osnova
  • 1. Úvod 2. Co je politická ekonomie médií?
  • 3. Média a společnost
  • 4. Mediální průmysl
  • 5. Mediální vlastnictví
  • 6. Výzkum komodit a mediálních organizací
  • 7. Globalizace zpravodajského průmyslu
  • 8. Digitalizace a hledání nových obchodních a distribučních modelů
  • 9. Vzestup prozumerů: Demokratizace výroby obsahu nebo práce zadarmo?
  • 10. Profesionální novináři: Autonomní, kreativní a rozmanití?
Literatura
  • Curran, J. (2011) Media and Democracy. London: Routledge.
  • Castells, M. (1998) The information age: Economy, society and culture at the end of millennium. Oxford. Blackwell.
  • Bagdikian, B. (2004) The New Media Monopoly: A Completely Revised and Updated Edition With Seven New Chapters, 20th ed. (Boston: Beacon Press).
  • HESMONDHALGH, David. The cultural industries. 3rd edition. Los Angeles: Sage, 2013, xx, 456. ISBN 9781446209264. info
  • MOSCO, Vincent. The political economy of communication. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2009, x, 268. ISBN 9781412947008. info
  • THUSSU, Daya Kishan. Media on the move : global flow and contra-flow. New York: Routledge, 2006, xiv, 267. ISBN 0415354587. info
  • HERMAN, Edward S. a Noam CHOMSKY. Manufacturing consent : the political economy of the mass media. New York: Pantheon Books, 2002, lxiv, 412. ISBN 0375714499. info
  • DOYLE, Gillian. Understanding media economics. 1st pub. London: SAGE Publications, 2002, vii, 184. ISBN 0761968741. info
Výukové metody
přednáška, seminář, četba
Metody hodnocení
samostatné seminární práce a analýzy, písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.