ENSn4679 Antropocén: filosofické reflexe

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. Výuka probíhá blokově vždy jedenkrát za dva týdny. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Eliška Fulínová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Müllerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 28. 2. 12:00–15:40 U42, St 13. 3. 12:00–15:40 U42, St 27. 3. 12:00–15:40 U42, St 10. 4. 12:00–15:40 U42, St 24. 4. 12:00–15:40 U42
Předpoklady
TYP_STUDIA ( N )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Termín „antropocén“ má mnoho významových rovin: je to možné geologické vymezení současné epochy, do které se bezprecedentně otiskla lidská činnost; je to kritika lidského vlivu na planetu a způsobu využívání takzvaných přírodních zdrojů; a zároveň i pohled do zrcadla přinášející novou reflexi postavení člověka ve světě. V rámci kurzu si ukážeme, že antropocén je třeba chápat nejen jako označení pro současný stav věcí, ale také jako pojem zastřešující proměnu našeho pohledu na skutečnost, který je obsazený silným emocionálním nábojem. Jako jiné historické epochy se i antropocén vyznačuje zvláštní senzitivitou: vnímavostí a citlivostí vůči určitým fenoménům, které sice dříve nutně nemusely procházet zcela bez povšimnutí, ale nechávaly nás chladnými. Koncept antropocénu zásadním způsobem nabourává modernistickou tezi o protikladnosti přírody a kultury a žádá si studovat svět novým způsobem, který si nevystačí s tradičním dělením na přírodní a společenské vědy ani s distinkcí mezi akademickými a mimoakademickými formami poznání. Antropocén, v němž se geologie protíná s historií, přesahuje meze úzce chápané přírodovědy a chápou se ho i humanitní vědci, filosofové a umělci, a rezonuje též veřejným prostorem. Antropocenní jevy jsou složité, dynamicky proměnlivé a často neintuitivně provázané – chceme-li porozumět současnosti, je klíčové umět se dívat na skutečnosti kolem nás transdisciplinárně a z různých úhlů. Cílem kurzu je nabídnout reflexi některých současných jevů z historicky ukotvené filosofické perspektivy a společně promýšlet antropocenní současnost nejen jako novou environmentální situaci, ale i jako specifický typ pohledu a také, v neposlední řadě, jako svébytný způsob prožívání.
Výstupy z učení
Studenti se budou po absolvování kurzu:
- lépe orientovat v problematice antropocénu;
- získají hlubší vhled do aktuálního dění a budou si umět současné celospolečenské výzvy a přístupy k nim zasadit do širších historických a filosofických souvislostí dějin evropského myšlení.
Osnova
  • 1) Úvodní hodina: Seznámení s obsahem kurzu a podmínkami jeho úspěšného absolvování. Reflexe, vyjasnění a sladění vstupních předporozumění pojmu “antropocén“ mezi účastníky. Motivace k dalšímu zkoumání.
  • 2) Koncept antropocénu: jeho vznik, vývoj, pojmové posuny. “Hluboký“ a “široký“ antropocén. Interdisciplinarita a transdisciplinarita. Antropocenní sebepojetí a společenská role vědy. Klíčová filosofická témata a otázky: objektivita, pravda, jistota; poznání a rozumění; vztah člověka ke světu.
  • 3) Kdo je anthrópos antropocénu? Antropocén jako způsob lidského pohledu na sebe sama, svět jako zrcadlo člověka. Klíčová filosofická témata: bytí ve světě; sebevztah a reflexe; antropologická diference; antropocentrismus.
  • 4) Příroda a kultura v antropocénu. Pokrok a úpadek: modernistické mýty a jejich antické kořeny. Ušlechtilý divoch, panenská příroda a civilizační výdobytky. Klasický vs. antropocenní environmentalismus. Spějeme ke konci dějin? Milenialismus a utopie. Klíčová filosofická témata: hluboký čas, dějiny a dějinnost; narativita; vztah k budoucnosti.
  • 5) Post-antropocén, posthumanismus a transhumanismus. Mimolidští aktéři, člověk-zvíře-stroj. Existuje “lidská přirozenost“? Člověk na rozhraní mezi přirozeným a umělým. Provázanost člověka a techniky. Umožní nám technologie zachránit planetu? Klíčová filosofická témata: život a živé bytosti; lidská tvorba, technika a artefakty; vznik, zánik a trvání.
  • 6) Antropocenní spiritualita: vzniká nové globální náboženství antropocénu? Rozum a emoce - další dualita v radikální krizi. Spirituální holismus a nebinární myšlení. Eklekticismus a hybridizace. Triumf magického vztahování v digitálním univerzu. Modly, idoly a simulakra. Klíčová filosofická témata: relační ontologie, diference, škály; tělo a tělesnost; obraz a zobrazování.
  • 7) Závěrečná hodina: Shrnutí kurzu, závěrečná reflexe, zpětná vazba. Co důležitého zaznělo, a co naopak ne. Naznačení dalších možných směrů tázání. Rozdělení studentů do pracovních skupin a mentoring k práci na závěrečném kolektivním výstupu.
Literatura
    doporučená literatura
  • T. Daněk - L. Slovák, “Antropocén jako globální změna pohledu”, in: M. Mark a kol., Klimatická změna: Příčiny, dopady a adaptace, Praha: Academia 2022.
  • Z. M. Kostićová, Současná alternativní spiritualita, skripta pro kurz Náboženství v postmoderní společnosti, Husitská teologická fakulta UK, 2020 (volně dostupné on-line).
  • E. Fulínová - A. Kvíčalová (eds.), Antropocennosti: Průvodce světem antropocénu, Praha: Academia, 2023 (in prep.).
  • BĚLOHRADSKÝ, Václav. Čas pléthokracie : když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně. První vydání. Praha: 65. pole, 2021, 364 stran. ISBN 9788088268574. info
  • Antropocén. Edited by Petr Pokorný - David Storch. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 651 stran. ISBN 9788020031297. info
  • Město naruby : vágní terén, vnitřní periferie a místa mezi místy. Edited by Radan Haluzík. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 399 stran. ISBN 9788020030412. info
  • PAUKNEROVÁ, Karolína. Krajina mezi pamětí a zapomínáním : studie z Čech. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 208 stran. ISBN 9788024643274. URL info
Výukové metody
- domácí příprava: čtení zadaných textů (čj, aj), samostatná příprava dle z - přednášky, seminární čtení a analýza textů, řízená strukturovaná diskuse, volná diskuse, brainstorming, skupinová práce, seminární prezentace V kurzu kromě obvyklých metod frontální výuky (přednášky) a seminárních čtení s diskusí využijeme prvky tzv. object-based learning (práce s konkrétními předměty) a participativní metody skupinové práce.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu předpokládá domácí přípravu a aktivní účast na hodinách. Udělení kolokvia je podmíněno prezentací kolaborativního tvůrčího výstupu a účastí na vzájemném hodnocení. Alternativou je individuální výstup na základě dohody v odůvodněných případech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/ENSn4679