ZURn6337 Fokusní skupiny

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lukáš Slavík (přednášející)
Mgr. Alena Kluknavská, PhD. (cvičící)
Mgr. Petra Pichaničová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Natálie Terčová (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Kluknavská, PhD.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Rozvrh
Pá 12:00–13:40 Studio 527
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je studenty seznámit s technikou sběru dat prostřednictvím skupinových rozhovorů – fokusních skupin. Studenti se během kurzu naučí nejen vytvořit design a naplánovat výzkum založený na technice fokusních skupin, ale naučí se schopnostem nutných pro sběr dat a jejich zpracování a analýzu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- sestavit design výzkumu založeném na kvalitativním dotazování prostřednictvím fokusních skupin
- oslovit respondenty a konstruovat vzorek
- moderovat skupinový rozhovor
- vybrat si z balíku strategií pro analýzu dat
Osnova
  • 1. Úvod do dotazování prostřednictvím fokusních skupin
  • 2. Role moderátora a schopnosti
  • 3. Užití fokusních skupin
  • 4. Vypracování otázek a dramaturgie
  • 5. Získávání dat
  • 6. Získávání respondentů a vzorkování
  • 7. Plánování studie
  • 8. Analýza s přepisy, audio nahrávkami, poznámkami
  • 9. Analýza výsledků
Literatura
  • • S. Barbour, Rosaline, L. Morgan, David (eds., 2017). A New Era in Focus Group Research: Challenges, Innovation and Practice. Basingstone: Palgrave MacMilan.
  • • Smithson, J. (2000). Using and analysing focus groups: Limitations and possibilities, International Journal of Social Research Methodology (3)2: 103-119.
  • PUCHTA, Claudia a Jonathan POTTER. Focus group practice. Thousand Oaks: SAGE, 2004, ix, 174. ISBN 0761966919. info
  • MORGAN, David L. Focus groups as qualitative research. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1997, viii, 80. ISBN 0761903437. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, praktická cvičení, čtení
Metody hodnocení
praktické zadání, písemné úkoly
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.