EVS114 Hospodářská a měnová unie

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Sychra, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
St 14:00–15:40 U42
Předpoklady
! MVE131 Hospodářská a měnová unie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 36 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/36, pouze zareg.: 0/36
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je představit studentům komplexní problematiku Hospodářské a měnové unie EU, jakožto specifického a svým významem ojedinělého projektu v rámci Společenství. Vedle seznámení se s klíčovými momenty historického vývoje v této oblasti, bude hlavní pozornost věnována procesu vzniku a realizace HMU. Analyzovány budou rovněž odlišné koncepce přístupu jednotlivých členských států.
Osnova
  • 1. Vymezení pozice měnové politiky ve struktuře EU - definice, koncepce. 2. Historicko-politický úvod, proces formování měnové politiky v zakládajících smlouvách. Haagský summit - nový mezník z hlediska integračních snah v měnové oblasti. 3. Wernerova zpráva, měnový had a jejich důsledky. Ekonomická stagnace, první ropná krize a jejich vliv na další vývoj. 4. Založení EMS. Koncepce a strategie členských států vůči projektu HMU v 70. a 80. letech (Německo, Francie, Velká Británie). 5. Delorsova zpráva. Smlouva o EU - zakotvení HMU v primárním právu ES 6. Časový harmonogram vzniku HMU, charakteristika jednotlivých fází. 7. Hospodářské sbližování členských států, konvergenční kritéria, Pakt stability a růstu. 8. Rozhodovací postup a jeho realizace. 9. Institucionální struktura - ESCB, ECB, otázka rozsahu jejich pravomocí. 10. Výhody a nevýhody HMU, reflexe na aktuální vývoj. 11. Postavení nezúčastněných zemí, problém "dvourychlostní Evropy". 12. Srovnání přístupu jednotlivých členských zemí (vliv veřejného mínění, podpora projektu, specifická situace v jednotlivých státech). 13. Zápočtový test.
Literatura
  • Materiály ve studovně IS (e-learning)
  • APEL, Emmanuel. European monetary integration : 1958-2002. 1st pub. London: Routledge, 1998, xiii, 222. ISBN 0415114330. info
Metody hodnocení
Předmět probíhá ve formě přednášek a seminářů, je ukončen zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování seminární práce na jedno z vybraných témat a úspěšné absolvování závěrečného testu na konci semestru (14. prosince 2005). Seminární práci je nutné odevzdat elektronicky v odevzdávárně v IS MU do 30. listopadu 2005. Její zadání je nutné vybrat z nabízených témat v aplikaci Rozpisy studentů IS MU. Bez předložení práce není možné se přihlásit k zápočtovému testu. Student může za jednotlivé části získat maximálně 60 bodů. Za seminární práci 20 bodů, za závěrečný test 40 bodů. Aby předmět úspěšně absolvoval, musí dosáhnout alespoň 42 bodů (70 %) z celkových šedesáti.
Informace učitele
Seznam témat seminárních prací: 1. Bretton Woods a evropská měnová integrace 2. Vývoj měnové politiky v primárním právu ES 3. Wernerův plán 4. Evropský měnový systém - vývoj v letech 1979-1998 5. Ekonomisté versus monetaristé - teorie měnové konvergence 6. Evropská měnová jednotka ECU 7. Komparace přístupu členských států k měnové politice 8. Evropský směnný mechanismus (ERM) 9. Evropský směnný mechanismus II (ERM II) 10. Evropská centrální banka 11. Otázka nezávislosti ECB 12. Evropský měnový institut 13. Smlouva o EU (Maastricht) a HMU 14. Delorsova zpráva a její důsledky 15. Problematika zelených měn 16. Konvergenční kritéria 17. Pakt stability a růstu 18. Staré členské státy a HMU (vybraná země) 19. Střední a východní Evropa a HMU (vybraná země, nebo skupina zemí) 20. Referendum o přijetí eura v Dánsku 21. Referendum o přijetí eura ve Švédsku 22. Euro jako evropská měna (zhodnocení působení eura a jeho fungování) UPOZORNĚNÍ: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006.