ZUR755 Teorie masové komunikace II

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Menclerová (pomocník)
Garance
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Škařupová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 10. 10. 11:45–13:15 P21, Pá 7. 11. 11:45–13:15 P21, Pá 12. 12. 11:45–13:15 P21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálního působení
Osnova
  • 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
  • 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
  • 3.týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
  • 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
  • 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
  • 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
  • 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
  • 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 10. týden - Teorie vědomostní propasti
  • 11. týden - Spirála mlčení
  • 12. týden - Kultivační teorie
  • 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
Literatura
  • Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
  • Noelle-Neumann, E.: The Spiral of Silence. Chicago University Press. 1984
  • McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
  • McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
Metody hodnocení
přednášky domácí úkoly písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/ZUR755