BSS451 Konceptualizace terorismu

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. JUDr. PhDr. Marek Čejka, Ph.D. (přednášející)
prof. JUDr. PhDr. Miroslav Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Maxmilián Strmiska, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. JUDr. PhDr. Miroslav Mareš, Ph.D.
Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
Po 14:00–15:40 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je zamýšlen jako vědecký přehled soudobých koncpetů terorismu. Studenti/tky by měli/y být schopni/y kategorizovat různé formy konceptualizace terorismu. Studenti/tky by měli/y být schopni/y analyzovat a predikovat prvky terorismu v různých politických násilných aktivitách.
Osnova
  • 1. Úvod do pojetí předmětu (Mareš) 2. Obecné problémy konceptualizace terorismu. 3. Konceptualizace terorismu v politologii. 4. Konceptualizace terorismu v mezinárodních vztazích 5. Konceptualizace terorismu v právu. 6. Konceptualizace terorismu v dalších vědních oborech 8. Případové studie konceptualizace terorismu I. 9. Případové studie konceptualizace terorismu II. 10. Případové studie konceptualizace terorismu III. 11. Případové studie konceptualizace terorismu IV. 12. Případové studie konceptualizace terorismu V. 13. Shrnutí předmětu
Literatura
  • Extended valid list of literature is in the IS (study materials)
  • ČEJKA, Marek. Encyklopedie blízkovýchodního terorismu. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2007, 223 s. ISBN 9788087029190. info
  • ŠTURMA, Pavel, Jana NOVÁKOVÁ a Veronika BÍLKOVÁ. Mezinárodní a evropské instrumenty proti terorismu a organizovanému zločinu. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2003, xvi, 362. ISBN 8071793051. info
  • STRMISKA, Maxmilián. Terorismus a demokracie : pojetí a typologie subverzívního teroristického násilí v soudobých demokraciích. 1. vyd. v Brně: Masarykova univerzita, 2001, 103 s. ISBN 80-210-2755-X. info
Výukové metody
The course takes the form of both lectures and seminars. There are explained important issues within lectures, which are further discussed during seminars. Presentation of outlines of students' seminar works is a part of a seminar, as well as presentation of the poistion papers (related with literature).
Metody hodnocení
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s pojetím teroristického násilí se zvláštním zřetelem ke zkoumání projevů teroristického násilí v prostředí pluralitních demokracií a v mezinárodním kontextu. Diskutovány budou hlavní metodologické opce, nabízející se v kontextu výzkumů rozvíjených v politologií a dalšími disciplínami. Pozornost bude věnována i konceptualizaci terorismu v právních a úředních dokumentech. Problematika konceptualizace terorismu bude podrobně rozvíjena v rámci seminářů věnovaných případovým studiím. Absolventi a absolventky předmětu budou schopni/y adekvátně pojmout a analyzovat projevy teroristického násilí. Požadavky na ukončení předmětu: Předmět je zakončen zkouškou. Její hodnocení sestává ze čtyř částí. První částí jsou seminární stanoviska, druhou referát, který je úzce propojen se třetí částí, jíž je seminární práce, a čtvrtou závěrečné písemné přezkoušení. Za seminární stanoviska je možné získat 12 bodů (6 bodů za každé z nich), za referát 6 bodů, za seminární práci 18 bodů a za závěrečné písemné přezkoušení 24 bodů. Nad rámec tohoto bodování může vyučující udělit až 6 bodů za výrazně přínosnou aktivitu na seminářích, na žádný z těchto 6 bodů však není automatický nárok. Aktivita na seminářích není totožná s podmínkou účasti na seminářích, která vyplývá se studijního řádu MU. V průběhu semestru budou akceptovány maximálně tři neomluvené absence na seminářích. Hodnocení: 56 a více bodů: A 51-55 bodů: B 46-50 bodů: C 41-45 bodů: D 36-40 bodů: E 35 a méně bodů: F Seminární stanoviska je možné mít v průběhu první poloviny semestru (21. 9. – 27. 10), a to nejvýše dvě. Za každé z nich je možné získat maximálně 6 bodů. Na jedno téma mohou být přihlášeni/y nanejvýše čtyři studenti/studentky. Stanovisko je stručným shrnutím názoru autora/autorky k jednomu vybranému textu zadanému k příslušnému semináři. Musí obsahovat stručné shrnutí obsahu textu, analýzu jeho podstatných sdělení a závěrečné stanovisko k silným a slabým stránkám textu. Stanovisko je třeba prezentovat na určeném semináři a diskutovat o něm, bude-li to vyučující vyžadovat. Není vyžadována jeho power-pointová prezentace. Stanovisko je třeba odevzdat písemně v rozsahu cca 2400-3600 znaků (včetně mezer) vyučujícímu na příslušném semináři a do odevzdávárny předmětu v IS MU nejpozději 6 hodin před začátkem semináře. Referát představuje prezentaci pojetí seminární práce na semináři. Referát je třeba zpracovat v elektronické (zpravidla power-pointové verzi). Termín referátu určí vyučující. Seminární práce se má odborně zabývat tématem se vztahem k obsahu předmětu, možná je i vazba na téma jednoho ze stanovisek. Přesné téma referátu/seminární práce je třeba dohodnout s vyučujícím na počátku semestru. Seminární práce musí rozsah od 18 000 do 24 000 znaků (včetně mezer). Termín odevzdání je do 4. 1. 2010 do příslušné odevzdávárny v IS MU. Práce odevzdané v pozdějším termínu nebudou hodnoceny. Po odevzdání a ohodnocení nelze práci přepracovat. Písemné přezkoušení pokrývá odpřednášenou látku a zadanou literaturu. Otázky jsou otevřené a jsou zaměřeny na schopnost konceptuální analýzy na základě nastudovaných znalostí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.