SPR813 Aplikace poradenství při práci s handicapem

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 11 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Libor Novosád, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 2. 10. 12:00–13:40 U34, So 6. 11. 12:00–13:40 U34, So 4. 12. 12:00–13:40 U34
Předpoklady
! SPP813 Aplikace poradenství
Znalostními předpoklady pro absolvování předmětu je studentova orientace v oblasti aplikované psychologie, mezilidských vztahů, tematiky zdravotního handicapu, sociální práce v mikro dimenzi a práce s lidmi ve sféře poradenských sluižeb.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K hlavním cílům kurzu patří: - porozumění místu a významu poradenské práce v kontextu sociální práce; - pochopení teoretických i praktických východisek poradenské práce s lidmi s handicapem; - osvojení základních dovedností v jednání klienty a zásad dobré praxe v přístupech i komunikaci s lidmi s různými typy postižení v poradenské praxi; - získání orientace v kompetencích a poslání jednotlivých poradenských institucí; - uvědomění si časoprostorových, metodologických a personálních aspektů poradenské práce.
Osnova
  • Osnova, základní teze kurzu: - Organizace výuky – pokyny ke studiu a uzavření kurzu. Úvod; představení kurzu. - Charakteristika handicapu (nemoc-porucha-postižení-handicap), jeho osobní i sociální dimenze. Komparace předmětné terminologie - Poradenství jako služba eliminující znevýhodnění a sociální vyloučení. Poradenství v systému sociálních služeb a ve sféře rehabilitace či readaptace osob s handicapem. - Základní principy poradenské služby; druhy a způsoby poskytování služeb (informace, po / rady, vedení, longituidní podpora, hájení – zastupování - zprostředkování, předávání, akutní intervence atd.). Primární – sekundární - terciární prevence v poradenství. - Osobnost poradenského pracovníka – odbornost, lidská vyzrálost, komunikativnost, schopnost empatie a autentičnosti; vliv sebepojetí, hodnotové orientace a zkušenosti, kompetence vs. kompetentnost,“ soft skills“ ap.. - Metodika práce poradce (navázání kontaktu, sjednávání schůzek předcházení nedorozuměním, "přetlumočení" zákonných aj. norem do jazyka klienta, odkazování na jiné instituce, zpětná vazba, monitoring, interakce a provázení klienta dalším vývojem, kooperace s blízkými klienta, rodinou). problematika funkční negramotnosti. - Časoprostorové aspekty poradenské služby. - Poradenská specifika (klient a práce s ním) – Klient s tělesným, smyslovým (zrakovým, sluchovým), řečovým (komunikačním) a mentálním postižením; kienti s psychickými poruchami (psychiatricky nemocní); seniuoři; pečující rodiny. - Další specifické situace v poradenské práci – sdělování a podpora přijetí špatných zpráv, svízelný klient (agresivita, mlčenlivost, manipulativnost...). Poradenské pasti. - Meziinstitucionální komunikace a kooperace v poradenství. - Typologie poradenských služeb v pomáhajících profesích: Sociální práce – sociální poradenství, odborné sociální poradenství, poradenství jako integrální součást jednotlivých sociálních služeb, sociálně právní poradenství, Oobčanské poradenství – občanské poradny, SOS, SON atd., Pedagogika (PPP, VP, VŠP), Speciální pedagogika (SPC, SVP), Sociální pedagogika (SVČ, SVP, PKC aj.), Státní správa, trh práce, justice, zdravotnictví aj., NNO a svépomocné organizace, peer counselling, Internetové poradenství. Krizová intervence a TKI. - Metodologie zpracování poradenské kasuistiky. Příklady z praxe.
Literatura
  • Seznam Literatury je uveden v informacích učitele
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky, samostudium, tematická práce
Metody hodnocení
Forma výuky v kurzu: Prezenční přednášky a seminární cvičení, e-mailové konzultace a řízené samostudium. Zakončení kurzu - zkouška má dvě části: První část spočívá ve zpracování tématické práce a druhá část se uskuteční formou ústní zkoušky.
Informace učitele
I. Základní povinná (P) a doporučená (D) literatura: 1) Gabura J., Pružinská J.: Poradenský proces. Praha, Sociologické nakladatelství, 1995. (P) 2) Kol.(Michalík, Krhutová, novosad, Potměšil, Valenta): Občané se zdravotním postižením a veřejná správa. Olomouc, Univerzita palackého, 2005. (P) 3) kol. Deverová, Tošner, Baštecká, Ježek, Halíř, Novosad, Přikrylová, Kinkor): Odborné sociální poradenství (učební texty pro základní kurz). Praha, MVF – CEKAS, 2007. (D) 4) Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN, 1992. (D) 5) Matoušek, O.; Koláčková, J.; Kodymová, P.: Sociální práce v praxi. Praha, Portál, 2005. (P) 6) Musil, L.: „…ráda bych vám pomohla, ale….“. Brno, Marek Zeman 2004. (P) 7) Navrátil, P.: Práce s klientem v občanském poradenství. Brno, OP Brno, 1998. (D) 8) Novosad, L.: Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha, Portál, 2009. (P) 9) Novosad, L.: Základy speciálního poradenství. Praha, Portál, 2000 nebo 2006. (P) 10) Novosad, L.: Základy speciálního poradenství s uvedením do školního poradenství. Liberec, Fakulta pedagogická TU v Liberci, 2001 nebo 2004. (D) 11) Novosad, L.: Základy teorie a metod sociální práce. II. díl. Vybrané problémy, přístupy a metody sociální práce. Liberec, FP TU v Liberci, 2004. (P) 12) Novosad, L.:Východiska a principy poskytování odborného sociálního poradenství osobám se zdravotním postižením. Praha, Asociace poraden pro zdravotně postižené 2008. (P) 13) Richtrová, M.: Občanské poradenství. Praha, Socioklub – AOP, 2002. (P) 14) Scherpner,M.,Richter-Markert,W.,Sitzenstuhl,I.: Sprevádzanie v praxi (vedenie), poradenstvo a učenie: princípy sociálnej práce. Dolný Kubín, vyd. P.Huba,1999. (D) 15) Schmidbauer, W.: Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha, Portál, 2000 . (D) 16) Úlehla, I.: Umění pomáhat. Praha, Sociologické nakladatelství, 1999. (P) 17) Wilson, D., Mnizsko, S.: Jak založit a vést občanskou poradnu. Praha, Asociace občanských poraden, 1998. (D) 18) Zákony č.101/2000, č. 108/2006 (D) Další dle aktuálního doporučení vyučujícího. + Aktuální koncepční a metodické materiály na www stránkách MPSV, SQSS, SSP, AOP, APZP, ASP, NRZP, VCIZP a časopisy Sociální práce/Sociálna práca, Psychologie dnes, Speciální pedagogika, Děti a my, Vozíčkář, Skok do reality, Můžeš aj. II.Pokyny k písemné seminární práci: Práce bude psána písmem Times New Roman vel. 12, řádkování 1,5; minimální rozsah je 5 stran vlastního textu (mimo titulní list, seznam literatury a případné přílohy) . Titulní list práce bude v pravém horním rohu opatřen jménem a příjmením autora, jeho studijní kombinací, imatrikulačním ročníkem. Na titulní straně bude dále uveden vlastní název práce a termín jejího odevzdání. Nezapomeňte stránky očíslovat. Každá práce bude obsahovat seznam použité literatury a má být psána jako střídmý odborný text s odkazy na použitou literaturu. Doporučená témata prací: Přístupy k lidem s handicapem v poradenství, předpoklady poskytování „speciálních“ poradenských služeb, chyby a rizika v poradenské práci, mezioborová spolupráce v poradenství, akceptovatelné přístupy ke klientům - „každý potřebuje něco jiného“, poradenské služby na internetu, krizová intervence a její zásady, sdělování špatných zpráv a nabídka pomoci, poradenské strategie – co, kdy, komu, jak, kým a proč, prezentace vlastní poradenské zkušenosti – případu (kasuistiky), „projekt“ poradenské aktivity a další témata dle osnovy kurzu a domluvy s vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.