PSY497 Práce psychologa v krizovém centru pro děti a dospívající

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Sakař, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Sakař, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sakař, Ph.D.
Rozvrh
každé sudé pondělí 8:00–11:40 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti umět diskutovat a analyzovat typické příklady dětských a dospívajících klientů KC. Výuka bude zahrnovat přednášky z vybraných okruhů práce psychologa krizového centra (KC), kazuistické semináře, které se budou za aktivní účasti studentů věnovat rozboru typických případů dětských a dospívajících klientů KC, a jednodenní praxi v Krizovém centru pro děti a dospívající, Hapalova 4, Brno.
Osnova
  • Rozvrh přednášek a seminářů
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 1
  • Krizové centrum pro děti a dospívající.
  • Specifika práce psychologa v podmínkách multidisciplinárního týmu.
  • Pozn.: Doplněním úvodní přednášky bude osobní zkušenost studenta/studentky z jednodenní praxe v KC.
  • Seminář 1
  • Úvodní rozhovor s klientem (dítětem, rodičem, rodinou).
  • Seminář 2
  • Kazuistiky: příklady vstupních rozhovorů s klienty KC.
  • Diskuze
  • Literatura:
  • Dührssen A.(1998). Biografická anamnéza z hlbinne-psychologického aspektu. Trenčín: Vydavateľstvo F
  • Greenspan S. I., Greenspan N. T. (2007). Klinické interview s dieťaťom. Trenčín: Vydavateľstvo F.
  • Hort V., Hrdlička M., Malá E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
  • Langmeier J., Balcar K., Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
  • Říčan P., Krejčířová a kol. (1991 a další vydání). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
  • Vodáčková D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 2
  • Psychologická diagnostika v krizovém centru pro děti a dospívající. Poradenský a psychoterapeutický kontrakt v krizovém centru pro děti a dospívající.
  • Psychodynamická a psychoanalytická psychoterapie dětí a dospívajících v podmínkách krizového centra.
  • Seminář 3
  • Referáty studentů.
  • Psychodiagnostické metody užívané v Krizovém centru pro děti a dospívající.
  • Kazuistiky: příklady kreseb, herních a scénotestových scén, výsledků testů a dotazníků.
  • Diskuze.
  • Seminář 4
  • Hra jako psychodiagnostická a psychoterapeutická metoda psychologické práce s dětmi.
  • Literatura:
  • Davido R. (1998). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
  • Freudová A. (2005). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál.
  • Fraibergová S. H. (2002). Magické roky. Praha: Triton.
  • Kleinová M. (2005). Závist a vděčnost. Praha: Triton.
  • Lanyadová M., Horneová A. (Eds.) (2005). Psychoterapie dětí a dospívajících – psychoanalytický přístup. Praha: Triton.
  • Mahlerová M. S., Pine F., Bergmanová A. (2006). Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton.
  • Oaklander V. (2003). Třinácté komnaty dětské duše. Praha: Drvoštěp.
  • Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání – psychoanalytický přístup. Praha: Grada.
  • Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  • von Staabs G. (2001). Scénotest. Praha: Testcentrum.
  • Winnicott D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  • časopis Psychoanalytická revue (vychází od roku 1999)
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 3
  • Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN syndrome).
  • Seminář 5
  • Referáty studentů.
  • Kazuistika: sexuálně zneužívané dítě (psychodiagnostika, dlouhodobá psychodynamická psychoterapie).
  • Diskuze
  • Seminář 6
  • Kazuistika: týrané dítě (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí po nahlášení případu).
  • Kazuistika: zanedbávané (citově deprivované) dítěte (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí při odebírání dětí z rodiny).
  • Diskuze
  • Literatura:
  • Adamsová C., Fayová J. (1997). Už žádná tajemství (jak chránit dítě před sexuálním napadením). Praha: Themis.
  • Ainscough C., Toon K. (2000). Surviving childhood sexual abuse (workbook). London: Fisher Books.
  • Bentovim, A. (1998): Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada.
  • Dytrych, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol.(1995): Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
  • Elliot J., Place M. (2002). Dítě v nesnázích. Praha: Grada.
  • Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. (1995). Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum.
  • Pöthe, P. (1999). Dítě v ohrožení. Praha: G+G.
  • Täubner, V.(1996): Nejstřeženější tajemství – sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia.
  • Vaníčková, E. a kol. (1999): Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál.
  • Weiss, P. a kol. (2005): Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada.
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 4
  • Rozvodové trauma a opatrovnické spory o děti. Jak děti prožívají rozchody a rozvody svých rodičů?
  • Seminář 7
  • Referáty studentů.
  • Kazuistika: asistované setkávání rodiče s dítětem.
  • Seminář 8
  • Kazuistiky: rozvody očima dětí.
  • Literatura:
  • Bakalář E. a kol. (2006). Rozvodová tématika a moderní psychologie. Praha: Karolinum.
  • Smith H. (2004). Děti a rozvod. Praha: Portál.
  • Teyber E. (2007). Děti a rozvod. Praha: Návrat domů.
  • Warshak R. A. (1996). Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál.
  • Warshak R. A. (2001). Rozvodové jedy. Praha: Triton.
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 5
  • Posttraumatická stresová porucha u dětí a dospívajících. Psychodiagnostika, psychoterapie.
  • Dítě jako oběť nebo svědek trestného činu, přírodní nebo průmyslové katastrofy, nehody.
  • Seminář 9
  • Referáty studentů.
  • Kazuistika: dospívající obětí trestného činu (dlouhodobá psychoanalytická psychoterapie).
  • Seminář 10
  • Kazuistiky: traumatická ztráta osoby blízké (krizové intervence).
  • Literatura:
  • Cleveová E. (2004). Drž tátu za ruku (krizová psychoterapie malého dítěte). Praha: NLN.
  • Foa E. B., Keane T. M., Friedmann M.J. (2000). Effective treatments for PTSD: Practice guidelines from the International Society for Traumatic Stress Studies. New York: The Guilford Press.
  • Horowitz M. J. (2004). Liečba syndrómov podmienených stresom. Trenčín: Vydavatelstvo F.
  • Malá E. a kol. (2007). Dítě a stres. Praha: Tigis.
  • Porterfield, K. M. (1998). Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN.
  • Van der Kolk B. A., MacFerlane A. C., Weisaeth L. (Eds.) (1996). Traumatic Stress: The effect of overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press.
  • Vizinová D., Preiss D. (1999). Psychické trauma a jeho terapie (PTSD). Praha: Portál.
  • __________________________________________________________________________________________
  • Přednáška 6
  • Děti a dospívající na „krizovém lůžku“ krizového centra.
  • Seminář 11
  • Referáty studentů
  • Kazuistika: "nechci být doma, nerozumím si s rodiči" (problematika poruch chování a poruch osobnosti)
  • Seminář 12
  • Téma, které určí v průběhu kurzu studenti.
  • Zhodnocení.
  • Literatura
  • Praško J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
  • Robinson D. J. (2001). Poruchy osobnosti podľa DSM-IV. Trenčín: Vydavatelstvo F.
  • Röhr H. (2003). Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál.
  • __________________________________________________________________________________________
  • Dodatek k literatuře:
  • České a slovenské časopisy:
  • Česká a slovenská psychiatrie
  • Československá psychologie
  • Psychoanalytická revue (Terapie a vývoj dětí a adolescentů, léto 2004, roč.VI., č.1; Adolescence, léto 2006, roč.VIII., č.1; Traumatizované dítě v dnešní době, léto 2011, roč. XIII, č.1)
  • Psychológia a patopsychológia dieťaťa
  • Psychologie dnes aj.
  • Zahraniční specializované časopisy (většinou dostupné přes el. zdroje placené MU):
  • Child Abuse and Neglect
  • Child Maltreatment
  • Clinical Child Psychology and Psychiatry
  • Journal of Interpersonal Violence
  • Journal of Traumatic Stress
  • Violence against Women aj.
Literatura
  • Literature is presented in Czech version of syllabus.
  • CLEVE, Elisabeth. Drž tátu za ruku : krizová psychoterapie s dvouletým chlapcem. Translated by Marie Novotná. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 145 s. ISBN 8071068047. info
Výukové metody
přednášky, semináře, kazuistiky
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení:
-minimálně 80% účast na přednáškách a seminářích
-aktivní účast na hodinách
-ústní nebo písemná prezentace referátu (rozsah max. 10 minut nebo min. dvě normostrany) o knize nebo odborném článku z oblasti dětské psychologie, psychoterapie, psychologie traumatu nebo viktimologie
-ústní zkouška, která se bude sestávat z rozpravy nad prostudovanou publikací ze seznamu doporučené literatury.
Informace učitele
Odkazy na internetu:
www.psychologie-psychoterapie.cz
www.krizovecentrum.cz
www.css.brno.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.