ZUR359 Metody a techniky výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Renáta Sedláková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 AVC a každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 PC26 a každý sudý čtvrtek 14:00–15:40 PC54
Předpoklady
! ZUR135 Metody a techniky výzkumu médi &&( SMER ( DIG )|| SMER ( ZUR ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 11 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/11, pouze zareg.: 0/11
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními i kvalitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, etnografické metody, focus groups, textuální analýza apod.). Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni vysvětlit epistemologické základy sociálně vědního výzkumu; načrtnout jednotlivé fáze výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; zhodnotit problémy a rizika, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají; a konečně zpracovat vlastní výzkumný projekt, kterému bude věnován jeden praktický workshop v polovině semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky
  • 2. Vědecká metoda jako nástroj poznání; specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami; hlavní výzkumná paradigmata
  • 3. Logika sociálně-vědného výzkumu; účel výzkumu, základní výzkumné strategie; přehled hlavních kvantitativních a kvalitativních výzkumných technik
  • 4. Design empirického výzkumu I.: od výzkumného tématu k hypotézám
  • 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace
  • 6. Výběr vzorku, problematika validity a reliability v mediálním výzkumu
  • 7. Práce s daty: typy proměnných, základy deskriptivní a inferenční statistiky
  • 8. Workshop: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů
  • 9. Survey: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení
  • 10. Obsahová analýza: design, sampling, typy jednotek v obsahové analýze
  • 11. Kvalitativní výzkum I: Kvalitativní analýzy mediálního obsahu
  • 12. Kvalitativní výzkum II: Výzkum publika - focus groups, recepční analýza, etnografické metody
Literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Edited by Máire Messenger Davies - Nick Mosdell. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. URL info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
  • A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Edited by Klaus Jensen - Nicholas W. Jankowski. 1st pub. London: Routledge, 1991, xiv, 272. ISBN 0415054052. info
Výukové metody
Výuka se odehrává jako kombinace přednášek (teoretická příprava) a seminářů (praktické ukázky). Do výuky jsou začleněny workshopy, kde studenti prezentují vlastní výzkumné projekty.
Metody hodnocení
Studenti vypracovávají v průběhu kurzu 3 úkoly: summary vybrané empirické studie; první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie). Odevzdání kompletního projektu je potom podmínkou pro účast na zkoušce (která má podobu písemného testu).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017.