ZUR410 TMK: Historické proměny výzkumu mediálních účinků

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 P21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení
B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálního působení
Osnova
  • 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
  • 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
  • 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
  • 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
  • 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
  • 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
  • 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
  • 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 10. týden - Teorie vědomostní propasti
  • 11. týden - Spirála mlčení
  • 12. týden - Kultivační teorie
  • 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
Literatura
  • Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960
  • McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
  • Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995
  • McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999
Výukové metody
diskuze, analýza textů a mediálních produktů
Metody hodnocení
přednášky
formální esej
písemný text
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.