ZUR571 Realizace audiovizuálního digitálního celku

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 Střižna 531
Předpoklady
Obecná znalost dějin audiovize a současné televizní tvorby.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je základem teoretické přípravy budoucích tvůrců audiovizuálních děl. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: charakterizovat výrazové prostředky audiovizuálního díla; aplikovat pravidla natáčení a střihu; kategorizovat specifika audiovizuálního jazyka u různých médií; porovnat rysy historické a současné audiovizuální tvorby
Osnova
  • Charakteristika výrazových prostředků audiovizuálního díla.
  • Vzájemné vlivy, vztahy a jedinečnosti jednotlivých formátů.
  • Charakteristické vývojové etapy a trendy.
  • Vznik filmové řeči, postupné vytváření jejích pravidel (včetně dobových změn a možnosti překračování).
  • Koncepce tvorby jednotlivých záběrů.
  • Pravidla střihové skladby.
  • Pravidla natáčení a užívání zvuku a hudby.
  • Užívání filmové řeči v jednotlivých žánrech.
  • Filmová řeč před 2. světovou válkou (s ukázkami našich a světových tvůrců).
  • Technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku.
  • Kompozice v audiovizi.
  • Obraz a proces k technickému scénáři.
  • Obraz jako uzavřený celek a obraz jako otevřený strukturovaný systém.
  • Specifika audiovizuálního jazyka u různých médií.
  • Teorie jazyka audiovize a pohybu.
  • Druhy pohyblivého obrazu v audiovizi.
  • Světlo jako umělecký prvek.
Literatura
  • AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • CHAPLIN, Charlie. Můj životopis. Translated by František Vrba. Vyd. tohoto překladu 2., v. Praha: Academia, 2000, 550 s. ISBN 8020003738. info
  • JASNÝ, Vojtěch. Život a film. Edited by Jan Lukeš. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 1999, 276 s., [3. ISBN 80-7004-094-7. info
  • TARKOVSKIJ, Andrej Arsen'jevič. Deník 1970-1986. Translated by Marek Sečkař. V ČR vyd. 1. Brno: Větrné mlýny, 1997, 547 s. ISBN 80-86151-01-8. info
  • WAJDA, Andrzej. Moje filmy : Meine Filme (Orig.). Edited by Jiří Fiala - Marie Sobotková. Olomouc: Votobia, 1996, 231 s. ISBN 80-7198-128-1. info
  • JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [1. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 219 s. ISBN 80-85787-57-11. info
  • JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [2. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 183 s. ISBN 80-85787-58-2. info
  • BERGMAN, Ingmar. Laterna magica. Translated by Zbyněk Černík. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991, 287 s. ISBN 8020702806. info
  • ÈJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Paměti. Praha: Odeon, 1987. info
  • TRUFFAUT, François a Alfred HITCHCOCK. Rozhovory : Hitchcock - Truffaut. Praha: Československý filmový ústav, 1987. info
  • VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. 1. vyd. Praha: Panorama, 1982, 319 s. URL info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Translated by Zdeněk Smejkal. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967, 461 stran. info
Výukové metody
kontaktní výuka, konzultace, diskuze, rozbor ukázek, praktická práce s audiovizuálním materiálem
Metody hodnocení
Analýza a reflexe zadaných studentských projektů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.