EVS412 Ústavní revize EU

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 31. 10. až Ne 16. 12. St 14:00–17:40 U33
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
EVS412/Florencie: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
EVS412/Lisabon: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
EVS412/1953: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
EVS412/1984: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
EVS412/2003: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
EVS412/2004: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Kurz je vhodný jako rozšíření znalostí o "ústavních modifikacích" smluv EU. Přepokládá intenzívní spolupráci studentů formou zpracovávání textů smluv v podpobě referátů. Cílem kurzu je diskuse nad jednotlivými verzemi a především sledování vývojové linie a srovnání verzí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na studium a analýzu základních ústavních revizí Evropské unie. V úvodu kurzu budou studenti seznámeni s problematikou konstitucionalizace a teoretickým zakotvením dané problematiky. Následně budou zkoumány jednotlivé smluvní revize s důrazem na důvody a okolnosti jejich vzniku, obsah a případné dopady. Cílem kurzu je porozumění konstitučním revizím EU a interpretování progrese jednotlivých smluvních dokumentů. Studenti budou schopni pracovat s oficiálními dokumenty EU. Podrobnosti kurzu jsou vedeny v Interaktivní osnově.
Osnova
  • Úvod
  • Proces konstitucionalizace v EU a jeho význam. Jaké rozeznáváme ústavy? Jaké prvky mají zkoumané dokumenty? Historie ústavních zásahů a význam dokumentů. Způsob přípravy ústavních dokumentů. Charakteristiky rozdílů, výhody a nevýhody postupů.
  • Analýza textů I.
  • Procesy, motivace a mandát vzniku a obsah následujících dokumentů: Návrh Smlouvy zakládající EPS, Smlouva o Evropské unii 1984 – federalistický ústavní projekt. Analýza textů.
  • Analýza textů II.
  • Procesy, motivace a mandát vzniku a obsah následujících dokumentů: Projekt zjednodušení smluv Institutu ve Florencii, Smlouva o ústavě pro Evropu 2003. Analýza textů.
  • Analýza textů III.
  • Procesy, motivace a mandát vzniku a obsah následujících dokumentů: Smlouva o ústavě pro Evropu 2004 a Lisabonská smlouva.
  • Průřezové zkoumání konstitučními dokumenty I.
  • struktura dokumentu a charakter textu, základní cíle a základní hodnoty (obranné a kontrolní mechanismy), zdroj legitimity dokumentu, proces ratifikace dokumentu, způsob novelizace dokumentu, postavení evropského práva a institucí.
  • Průřezové zkoumání konstitučními dokumenty II.
  • vztah mezi Společenstvími (EU) a novou entitou, vazby na mezinárodní organizace, proces ukončení smluvního vztahu/možnost vyloučení člena, rozšíření členské základny, postavení národních parlamentů, finanční příjmy.
  • Průřezové zkoumání konstitučními dokumenty III.
  • rozhodovací mechanismy a fungování orgánů, rozložení vlivu členů, ne/závislost nadnárodní autority, kompetence a legislativní nástroje, rovnováha moci – nezávislost institucí, kompatibilita funkcí.
Literatura
  • Ústava pro Evropu. Edited by Jindřiška Syllová - Lenka Pítrová - Magdaléna Svobodová. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2005, xxvii, 730. ISBN 8071799009. info
  • KRÁL, David, Lenka PÍTROVÁ a Ivo ŠLOSARČÍK. Smlouva zakládající Ústavu pro Evropu : komentář. Praha: Institut pro evropskou politiku Europeum, 2004, 105 s. ISBN 8090323731. info
  • PITROVÁ, Markéta. Konventní proces a vytváření ústavní smlouvy. Politologický časopis. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2007, XIV, č. 4, s. 283-303. ISSN 1211-3247. info
  • PITROVÁ, Markéta. Evropská ústava: institucionální návrhy a jejich důsledky. Politologický časopis. Brno: MPÚ, 2003, X, č. 4, s. 315-337. ISSN 1211-3247. info
Výukové metody
Kurs je postaven na intenzívní práci ve skupinách. Skupiny se tvoří registrací v seminárních skupinách v IS. Skupiny jsou různě veliké v závislosti na vybraném dokumentu. Úkolem skupiny je pokud možno detailní znalost dokumentu, který budou představovat a následně z něj vybírat konkrétní charakteristiky v posledních třech hodinách. Přípravy budou odevzdávány do odevzdávárny ke studiu dalším skupinám den před prezentací.
Metody hodnocení
Hodnocení: Zkouška bude ústní a bude absolvována po skupinách formou diskuse o probíraných dokumentech. Skupiny budou za svůj projev hodnoceny a toto hodnocení bude součástí podmínek k získání zápočtu. Prezentace dokumentu: max. 40%, závěrečná ústí zkouška/rozhovor v týmu: 60%. Předpokládá se aktivní podíl na konkrétních diskuzích.
Informace učitele
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.