FSS:PSY497 Práce psychologa v krizovém ce - Informace o předmětu
PSY497 Práce psychologa v krizovém centru pro děti a dospívající
Fakulta sociálních studiípodzim 2012
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Sakař, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Sakař, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sakař, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé sudé pondělí 8:00–11:40 M117
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu budou studenti umět diskutovat a analyzovat typické příklady dětských a dospívajících klientů KC. Výuka bude zahrnovat přednášky z vybraných okruhů práce psychologa krizového centra (KC), kazuistické semináře, které se budou za aktivní účasti studentů věnovat rozboru typických případů dětských a dospívajících klientů KC, a jednodenní exkurzi v Krizovém centru pro děti a dospívající, Hapalova 4, Brno.
- Osnova
- Rozvrh přednášek a seminářů
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 1
- Krizové centrum pro děti a dospívající.
- Specifika práce psychologa v podmínkách multidisciplinárního týmu.
- Pozn.: Doplněním úvodní přednášky bude osobní zkušenost studenta/studentky z jednodenní praxe v KC.
- Seminář 1
- Úvodní rozhovor s klientem (dítětem, rodičem, rodinou).
- Seminář 2
- Kazuistiky: příklady vstupních rozhovorů s klienty KC.
- Diskuze
- Literatura:
- Dührssen A.(1998). Biografická anamnéza z hlbinne-psychologického aspektu. Trenčín: Vydavateľstvo F
- Greenspan S. I., Greenspan N. T. (2007). Klinické interview s dieťaťom. Trenčín: Vydavateľstvo F.
- Hort V., Hrdlička M., Malá E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
- Langmeier J., Balcar K., Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
- Říčan P., Krejčířová a kol. (1991 a další vydání). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
- Vodáčková D. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 2
- Psychologická diagnostika v krizovém centru pro děti a dospívající. Poradenský a psychoterapeutický kontrakt v krizovém centru pro děti a dospívající.
- Psychodynamická a psychoanalytická psychoterapie dětí a dospívajících v podmínkách krizového centra.
- Seminář 3
- Referáty studentů.
- Psychodiagnostické metody užívané v Krizovém centru pro děti a dospívající.
- Kazuistiky: příklady kreseb, herních a scénotestových scén, výsledků testů a dotazníků.
- Diskuze.
- Seminář 4
- Hra jako psychodiagnostická a psychoterapeutická metoda psychologické práce s dětmi.
- Literatura:
- Davido R. (1998). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
- Freudová A. (2005). Já a obranné mechanismy. Praha: Portál.
- Fraibergová S. H. (2002). Magické roky. Praha: Triton.
- Kleinová M. (2005). Závist a vděčnost. Praha: Triton.
- Lanyadová M., Horneová A. (Eds.) (2005). Psychoterapie dětí a dospívajících – psychoanalytický přístup. Praha: Triton.
- Mahlerová M. S., Pine F., Bergmanová A. (2006). Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton.
- Oaklander V. (2003). Třinácté komnaty dětské duše. Praha: Drvoštěp.
- Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání – psychoanalytický přístup. Praha: Grada.
- Pöthe, P. (2011). Psychoterapie dítěte - Případ šestiletého chlapce Praha: Grada.
- Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- von Staabs G. (2001). Scénotest. Praha: Testcentrum.
- Winnicott D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
- Winnicott D. W. (1965). The maturational processes and the facilitating enviroment. London: Karnac.
- časopis Psychoanalytická revue (vychází od roku 1999)
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 3
- Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN syndrome).
- Seminář 5
- Referáty studentů.
- Kazuistika: sexuálně zneužívané dítě (psychodiagnostika, dlouhodobá psychodynamická psychoterapie).
- Diskuze
- Seminář 6
- Kazuistika: týrané dítě (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí po nahlášení případu).
- Kazuistika: zanedbávané (citově deprivované) dítěte (psychodiagnostika, psychoterapie, postup státních institucí při odebírání dětí z rodiny).
- Diskuze
- Literatura:
- Adamsová, C., Fayová, J. (1997). Už žádná tajemství (jak chránit dítě před sexuálním napadením). Praha: Themis.
- Ainscough, C., Toon, K. (2000). Surviving childhood sexual abuse (workbook). London: Fisher Books.
- Bentovim, A. (1998): Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada.
- Dytrych, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol.(1995): Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
- Elliot, J., Place, M. (2002). Dítě v nesnázích. Praha: Grada.
- Glass C. (2011). Rozbitá. Praha: Portál.
- Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. (1995). Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum.
- Pöthe, P. (1999). Dítě v ohrožení. Praha: G+G.
- Täubner, V.(1996): Nejstřeženější tajemství – sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia.
- Vaníčková, E. a kol. (1999): Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál.
- Weiss, P. a kol. (2005): Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada.
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 4
- Rozvodové trauma a opatrovnické spory o děti. Jak děti prožívají rozchody a rozvody svých rodičů?
- Seminář 7
- Referáty studentů.
- Kazuistika: asistované setkávání rodiče s dítětem.
- Seminář 8
- Kazuistiky: rozvody očima dětí.
- Literatura:
- Bakalář E. a kol. (2006). Rozvodová tématika a moderní psychologie. Praha: Karolinum.
- Smith H. (2004). Děti a rozvod. Praha: Portál.
- Teyber E. (2007). Děti a rozvod. Praha: Návrat domů.
- Warshak R. A. (1996). Revoluce v porozvodové péči o děti. Praha: Portál.
- Warshak R. A. (2001). Rozvodové jedy. Praha: Triton.
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 5
- Posttraumatická stresová porucha u dětí a dospívajících. Psychodiagnostika, psychoterapie.
- Dítě jako oběť nebo svědek trestného činu, přírodní nebo průmyslové katastrofy, nehody.
- Seminář 9
- Referáty studentů.
- Kazuistika: dospívající obětí trestného činu (dlouhodobá psychoanalytická psychoterapie).
- Seminář 10
- Kazuistiky: traumatická ztráta osoby blízké (krizové intervence).
- Literatura:
- Cleveová E. (2004). Drž tátu za ruku (krizová psychoterapie malého dítěte). Praha: NLN.
- Foa E. B., Keane T. M., Friedmann M.J. (2000). Effective treatments for PTSD: Practice guidelines from the International Society for Traumatic Stress Studies. New York: The Guilford Press.
- Horowitz M. J. (2004). Liečba syndrómov podmienených stresom. Trenčín: Vydavatelstvo F.
- Malá E. a kol. (2007). Dítě a stres. Praha: Tigis.
- Porterfield, K. M. (1998). Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: NLN.
- Van der Kolk B. A., MacFerlane A. C., Weisaeth L. (Eds.) (1996). Traumatic Stress: The effect of overwhelming experience on mind, body, and society. New York: The Guilford Press.
- Vizinová D., Preiss D. (1999). Psychické trauma a jeho terapie (PTSD). Praha: Portál.
- __________________________________________________________________________________________
- Přednáška 6
- Děti a dospívající na „krizovém lůžku“ krizového centra.
- Seminář 11
- Referáty studentů
- Kazuistika: "nechci být doma, nerozumím si s rodiči" (problematika poruch chování a poruch osobnosti)
- Seminář 12
- Téma, které určí v průběhu kurzu studenti.
- Zhodnocení.
- Literatura
- Praško J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
- Robinson D. J. (2001). Poruchy osobnosti podľa DSM-IV. Trenčín: Vydavatelstvo F.
- Röhr H. (2003). Hraniční porucha osobnosti. Praha: Portál.
- __________________________________________________________________________________________
- Dodatek k literatuře:
- České a slovenské časopisy:
- Česká a slovenská psychiatrie
- Československá psychologie
- Psychoanalytická revue (Terapie a vývoj dětí a adolescentů, léto 2004, roč.VI., č.1; Adolescence, léto 2006, roč.VIII., č.1; Traumatizované dítě v dnešní době, léto 2011, roč. XIII, č.1)
- Psychológia a patopsychológia dieťaťa
- Psychologie dnes aj.
- Zahraniční specializované časopisy (většinou dostupné přes el. zdroje placené MU):
- Child Abuse and Neglect
- Child Maltreatment
- Clinical Child Psychology and Psychiatry
- Journal of Interpersonal Violence
- Journal of Traumatic Stress
- Violence against Women aj.
- Literatura
- Literature is presented in Czech version of syllabus.
- CLEVE, Elisabeth. Drž tátu za ruku : krizová psychoterapie s dvouletým chlapcem. Translated by Marie Novotná. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 145 s. ISBN 8071068047. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, kazuistiky
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení:
-minimálně 80% účast na přednáškách a seminářích
-aktivní účast na hodinách
-ústní nebo písemná prezentace referátu (rozsah max. 10 minut nebo min. dvě normostrany) o knize nebo odborném článku z oblasti dětské psychologie, psychoterapie, psychologie traumatu nebo viktimologie
-ústní zkouška, která se bude sestávat z rozpravy nad prostudovanou publikací ze seznamu doporučené literatury. - Informace učitele
- Odkazy na internetu:
www.psychologie-psychoterapie.cz
www.krizovecentrum.cz
www.css.brno.cz - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2012/PSY497