PSY401 Metodologie v psychologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY401/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
PSY401/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Cígler, I. Čermák, J. Širůček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozvíjet dosavadní metodologické poznatky a dovednosti studentů vč. schopnosti kritického čtení výzkumných studií, integrace různých aspektů kvalitativního a kvantitativního přístupu i samotného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyšování validity výzkumných zjištění, prohlubování znalostí o přípravě výzkumného projektu, zejména v praktických podmínkách. Promyšlený výzkumný projekt bude považován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovněž zahájit výzkum, jež bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na oba výzkumné přístupy - kvantitativní i kvalitativní. V oblasti kvantitativních designů přidává k experimentálním a korelačním designům z bakalářského studia také designy N=1, evaluace a akční výzkum. V rámci kvalitativní metodologie budou bakalářské poznatky rozšířeny o různé postupy analýzy kvalitativních dat. V obou přístupech budou zdůrazňovány praktické aspekty výzkumu v klinickém, organizačním (školním) a poradenském prostředí. Hlavním záměrem kurzu je rozvinout u studentů takové znalosti a praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů), které jim umožní fundovaně formulovat výzkumný projekt, na jehož základě je možné provést vlastní výzkum.
Osnova
  • 1.„Disciplinovaný“ a mixed-methods výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. Klasifikace účelů výzkumného projektu a jejich návaznost plánování a design. Příprava projektu. 2.Rekapitulace tradičních výzkumných designů: experimentální, korelační (survey), případová studie (N=1, single-case, small-N). Evaluace a akční výzkum jako specifické typy výzkumných projektů. Specifika výzkumu v různých oblastech psychologické praxe. 3.Kvalitativní analýza – různé přístupy ke zpracování kvalitativních dat. Kódování a významové jednotky. Obsahová a tematická analýza, zakotvená teorie, narativní, diskurzivní, fenomenologická analýza. 4.Validita ve výzkumu. Integrace různých aspektů a pojetí validity. 5.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
Literatura
  • Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
  • Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
  • Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
  • Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
  • Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
Výukové metody
Přednášky a semináře. Prezentace výzkumných projektů. Skupinová diskuze o prezentovaných projektech. Zpětná vazba vyučujících k prezentovaným projektům.
Metody hodnocení
Prezentace projektu na semináři. Odevzdání dopracované verze projektu v termínu. Přijetí dopracované verze projektu vyučujícími. Nepřijaté verze projektů mohou být jednou přepracovány. Konkrétní požadavky viz příloha.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
podrobný syllabus viz organizační pokyny k předmetu v IS detailed syllabus see Instruction in IS
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.