FSS:SPP815 Metody spr makro - Informace o předmětu
SPP815 Metody v sociální práci - makro
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Jenčková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 4. 10. 10:45–12:15 P24, So 8. 11. 10:45–12:15 P24, So 6. 12. 10:45–12:15 P24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální politika)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "makro" - programy služeb v komunitách a organizacích)
- Cíle předmětu
- Kurs je zaměřen na teoretické vymezení a metodické pojetí makro-praxe v sociální práci. Je prezentováno administrativní a participativní pojetí provedení změny sociálního prostředí komunity. Podrobněji jsou metody makro-praxe příblíženy na příkladu komunitní péče a metody komunitního plánování sociálních služeb. Podrobněji jsou také pojednány možné přístupy ke zjišťování potřeb různých cílových skupin. V rámci předmětu studenti samostatně promyslí vypracování vlastního návrhu metodky přizpůsobení služeb potřebám vybrané cílové populace. Po ukončení tohot předmět by student měl být schopen: interpretovat teoretický kontext makro-praxe v sociální práci; vysvětlit roli sociálního pracovníka v makro-praxi; aplikovat principy participativního přístupu ke změne sociálního prostředí komunity; posoudit potřeby komunity; ovládat metody posuzování potřeb vybraných cílových skupin populace; využít metodu komunitního plánování pro vytváření koncepcí sociálních služeb v lokalitě; řídit proces komunitního plánování; zhodnotit efekty komunitního plánování sociálních služeb.
- Osnova
- Makro-praxe a změny sociálního prostředí členů komunity
- Úloha sociální práce v komplexu osobních sociálních služeb
- Makro-praxe ve vývoji sociální práce
- Metodika makro-praxe: administrativní a participativní přístup
- Metodika makro-praxe: úkoly komunitního pracovníka z hlediska makro-praxe
- Komunitní plánování z hlediska tvorby programu a managementu případu
- Metodika procesu adaptace poskytovaných služeb
- Vymezení problému, cílové populace a účastníků změmy
- Evaluace poskytovaných služeb a identifikace potřeb
- Stanovení cílů a koncipování programu
- Implementace programu a plánování individuální péče
- Zpětná vazba: monitoring
- Literatura
- Průvodce procesem komunitního plánování sociálních služeb. 2004. MPSV ČR, Praha
- Fellin, P. 1995. The Community and the Social Worker. F.E. Peacock Publisher, Itasca.
- Musil, Libor. 2003. Ráda bych Vám pomohla, ale...Dilemata práce s klienty v organizacích. Marek Zeman, Brno.
- Netting, F.E., Kettner, M.P., McMurtry, S. 1993. Social Work Macro Pracitce. Longman.New York, London.
- Obce, města, regiony a sociální služby. 1997. Socioklub, Praha.
- Matoušek, Oldřích a kol. 2003. Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.
- HARDINA, Donna. Analytical skills for community organization practice. New York: Columbia University Press, 2002, xii, 390. ISBN 0231121806. info
- Strategies of community intervention. Edited by Jack Rothman - John L. Erlich - John E. Tropman. 6th ed. Itasca: F.E. Peacock Publishers, 2001, xiv, 497. ISBN 0875814360. info
- POWELL, Fred. The politics of social work. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, 186 s. ISBN 0761964126. info
- BALDWIN, Mark W. Care management and community care : social work discretion and the construction of policy. Aldershot: Ashgate, 2000, ix, 196. ISBN 075461283X. info
- MCDONALD, Ann. Understanding community care :a guide for social workers. Basingstoke: Palgrave, 1999, xiii, 265. ISBN 0-333-67592-4. info
- Výukové metody
- Typ výuky: teoretická příprava, četba, diskuse na hodině, individuální projekt.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: závěrečný písemný test, hodnocení individuálního projektu. Závěrečný test sestává z 5 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je nezbytné dosáhnout alespoň 60 bodů, tj. 60% úspěšnost. Finální hodnocení vychází z výsledků testu a hodnocení individuálního projektu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/SPP815