SPR159 Výtvarná tvorba a sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 17:00–18:30 M117
Předpoklady
Předpoklady pro zápis studijního předmětu tvoří: příslušnost studenta k oboru. Znalosti a dovednosti nejsou ověřovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
(1) Cílem předmětu je představit studentům sociálně kulturní konstrukci zdravotního postižení s přesahem do oblasti sociální práce. Za tímto účelem budou studenti seznámeni s hodnotovými kriterii normality, abnormality, identity a diverzity. (2) Dále budou seznámeni s funkcí výtvarné tvorby jako jednoho z nástrojů zvyšování kapacit a aktivní participace člověka se zdravotním postižením v kontextu sociální práce. (3) Součást předmětu budou tvořit příklady praktických aplikací vybraných uměleckých forem ve službě arterapii, které jsou aplikovatelné v různých prostředích sociální práce. Studenti se tak budou moci seznámit s různými technikami arteterapie formou seminárních cvičení. Arte techniky budou interpretovány jako nástroj sociální práce. Témata předmětu je možno bezprostředně využít pro tvorbu závěrečné práce.
Osnova
Program studijního předmětu (témata, koncepty, literatura, zadání úkolů): Program předmětu sestává ze dvou tematických bloků. Tyto bloky však na sebe logicky navazují a je nutné je studovat průběžně v následujícím pořadí. Kurz tak ve svém celku umožňuje systematické poznání. Blok A se zabývá definicemi základních teoretických východisek paradigmatu postižení a sociokulturními kontexty zdravotního postižení (arteterapie, kulturní a umělecké trendy art brut, outsider art a disability art).Cílem semináře je seznámení studentů s kritickým rámcem relevantních teoretických východisek vztahujících se k různým přístupům sociální práce a k dalším mezioborovým konotacím. V rámci předem stanovených témat k diskusi tak dojde k vyjasnění jejich interpretací. Blok B se zabývá tématem člověka s postižením a výtvarnou tvorbou jako praktickým nástrojem a prostředím pro zvyšování jeho kapacit. Cílem je praktická aplikace získaných poznatků studentů. Harmonogram výuky: 1. téma: Seminář I. Úvod do kurzu; 2. téma: Seminář II. Postižení v kontextu mezioborových teoretických východisek; 3. téma: Seminář III. Zobrazování postižení a jeho interpretace – nástroj pro sociální práci; 4. téma: Seminář IV. Jinakost tvůrců s postižením – art brut a outsider art; 5. téma: Seminář V. Jinakost tvůrců s postižením – disability art; 6. téma: Seminář VI. Kulatý stůl s křeslem pro hosta – Jinakost jako bariéra; 7. téma: Seminář VII. Příklad dobré praxe – kreativní výtvarná tvorba jako zaměstnání pro osoby se zdravotním postižením (workshop v prostředí sociálních služeb); 8. téma: Seminář VIII. Arteterapie jako jeden z nástrojů sociální práce; 9. téma: Seminář IX.-workshop; 10. téma:Seminář X. - workshop; 11. téma: Seminář XI.- workshop; Studenti si ve dvou výukových blocích zahrnujících semináře (VII., IX.,X., XI.) vyzkouší naplňování společných cílů arteterapie a sociální práce přímo s klienty s postižením v rámci společného workshopu. Účast studentů je povinná.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, J. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Praha : UK, 2000, ISBN 80-7290-004-8.
  • SOCHOR, P., PANČOCHA, K., Výtvarná tvorba u dospělých osob se zdravotním postižením. In PANČOCHA, K., PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno
  • MURPHY, F, R. Umlčené tělo. Praha : Slon, 2011. ISBN 80-85850-98-2
  • JEBAVÁ, J. Úvod do arteterapie I. Praha : Bílý slon.
  • VALENTA, M. Outsider Art a umělci s mentálním postižením. In Speciální pedagogika. roč. 15, 2005, č. 4, s. 285 - 293. ISSN 1211-2720.
  • Gugging [online].[cit. 5.2.2014]. Dostupné na WWW: http://www.gugging.org/index.php/en/news>
  • KRHUTOVÁ, L. Diskriminace z důvodu zdravotního postižení v kontextu vzdělávání v sociální práci. Disertační práce, Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě , 2008.
  • NÁDVORNÍKOVÁ, A. Art Brut v českých zemích. Olomouc: Arbor Vitae, 2008. ISBN 978-80-86300-95-5.
  • KOLÁŘOVÁ, K. Postižení normalitou: Disability art jako způsob (re)imaginace laterity. In Studia paedagogica. 19,2, 156-163.
  • SOCHOR, P. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0, ISBN 978-80-210-7981-6 (online: pdf – MUNISPACE)
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
  • PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
  • SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
  • SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
    doporučená literatura
  • Svět podle Lucie [online].[cit. 1.2.2014]. Dostupné na WWW:
  • BABYRÁDOVÁ, H. Umění bez záměru dělat umění. In BABYRÁDOVÁ, H., KŘEPELA, P. (eds.). Spontánní umění. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5400-4.
  • BARNES,C, MERCER,G. Exploring Disability: A Sociological Introduction. Cambridge: Polity Press, 2010. ISBN 978-0-7456-3486-9.
  • KRHUTOVÁ, L. Úvod do disability studies. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. CDR-1287.834.
Výukové metody
Zadání literatury a úkolů ke zpracování. Prezentace úkolů na semináři, diskuse. Zpětná vazba na seminární práci. Workshopy.
Metody hodnocení
Semestrální seminární práce. Individuální domácí příprava, analýza textů a dat (studijní dokumenty, povinná literatura). Schopnost interpretace ve skupinové diskuzi. Skupinová cvičení na seminářích a veřejná diskuse, příprava a aktivní participace v rámci praktické blokové výuky (workshopy:semináře VII., IX., X., XI.). Kolokvium - prezentace tématu semestrálního projektu (ústní zkouška);
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.