SPR159 Arteterapie a SPR se zdravotně postiženými klienty

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 18:00–19:40 M117
Předpoklady
Předpoklady pro zápis studijního předmětu tvoří: příslušnost studenta k oboru. Znalosti a dovednosti nejsou ověřovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
(1) Cílem předmětu je představit studentům sociálně kulturní konstrukci zdravotního postižení a arteterapie s přesahem do oblasti sociální práce. Za tímto účelem budou studenti seznámeni s hodnotovými kriterii normality, abnormality, identity a diverzity, metodami a technikami arteterapie. (2) Dále budou seznámeni s funkcí arteterapie jako jednoho z nástrojů zvyšování kapacit a aktivní participace člověka se zdravotním postižením v kontextu sociální práce. (3) Součást předmětu budou tvořit příklady praktických aplikací vybraných kreativních forem ve službě arterapii, které jsou aplikovatelné v různých prostředích sociální práce. Studenti se tak budou moci seznámit s různými technikami arteterapie formou seminárních cvičení. Arte techniky budou interpretovány jako nástroj sociální práce. Témata předmětu je možno bezprostředně využít pro tvorbu závěrečné práce.
Osnova
Program studijního předmětu (témata, koncepty, literatura, zadání úkolů): Program předmětu sestává ze dvou tematických bloků. Tyto bloky však na sebe logicky navazují a je nutné je studovat průběžně v následujícím pořadí. Kurz tak ve svém celku umožňuje systematické poznání. Blok A se zabývá definicemi základních teoretických východisek paradigmatu postižení a sociokulturními kontexty zdravotního postižení (arteterapie).Cílem semináře je seznámení studentů s kritickým rámcem relevantních teoretických východisek vztahujících se k různým přístupům sociální práce a k dalším mezioborovým konotacím. V rámci předem stanovených témat k diskusi tak dojde k vyjasnění jejich interpretací. Blok B se zabývá tématem člověka s postižením a výtvarnou tvorbou jako praktickým nástrojem a prostředím pro zvyšování jeho kapacit. Cílem je praktická aplikace získaných poznatků studentů. Harmonogram výuky: 1. téma: Seminář I. Úvod do kurzu; 2. téma: Seminář II. Postižení v kontextu mezioborových teoretických východisek; 3. téma: Seminář III. Zobrazování postižení a jeho interpretace – nástroj pro sociální práci; 4. téma: Seminář IV. Jinakost tvůrce a principy směrů v arteterapii; 5. téma: Seminář V. Metody a techniky arteterpie ; 6. téma: Seminář VI. Kulatý stůl s křeslem pro hosta – Jinakost jako bariéra; 7. téma: Seminář VII. Arteterapie jako jeden z nástrojů sociální práce; 8. téma: Seminář IX.- workshop metod a technik arteterapie v sociální práci; www.openartstudio.cz 10. téma:Seminář X. - workshop metod a technik arteterapie v sociální práci; www.openartstudio.cz 11. téma: Seminář XI.- workshop metod a technik arteterapie v sociální práci; www.openartstudio.cz
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘOVÁ, K. Postižení normalitou: Disability art jako způsob (re)imaginace laterity. In Studia paedagogica. 19,2, 156-163.
  • SOCHOR, P. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0, ISBN 978-80-210-7981-6 (online: pdf – MUNISPACE)
  • VALENTA, M. Outsider Art a umělci s mentálním postižením. In Speciální pedagogika. roč. 15, 2005, č. 4, s. 285 - 293. ISSN 1211-2720.
  • PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
  • NÁDVORNÍKOVÁ, A. Art Brut v českých zemích. Olomouc: Arbor Vitae, 2008. ISBN 978-80-86300-95-5.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
  • KRHUTOVÁ, L. Diskriminace z důvodu zdravotního postižení v kontextu vzdělávání v sociální práci. Disertační práce, Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě , 2008.
  • JEBAVÁ, J. Úvod do arteterapie I. Praha : Bílý slon.
  • SLAVÍK, J. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Praha : UK, 2000, ISBN 80-7290-004-8.
  • MURPHY, F, R. Umlčené tělo. Praha : Slon, 2011. ISBN 80-85850-98-2
  • Gugging [online].[cit. 5.2.2014]. Dostupné na WWW: http://www.gugging.org/index.php/en/news>
  • SOCHOR, P., PANČOCHA, K., Výtvarná tvorba u dospělých osob se zdravotním postižením. In PANČOCHA, K., PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno
  • SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
  • SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
    doporučená literatura
  • Svět podle Lucie [online].[cit. 1.2.2014]. Dostupné na WWW:
  • KRHUTOVÁ, L. Úvod do disability studies. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. CDR-1287.834.
  • BABYRÁDOVÁ, H. Umění bez záměru dělat umění. In BABYRÁDOVÁ, H., KŘEPELA, P. (eds.). Spontánní umění. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5400-4.
  • BARNES,C, MERCER,G. Exploring Disability: A Sociological Introduction. Cambridge: Polity Press, 2010. ISBN 978-0-7456-3486-9.
Výukové metody
Zadání literatury a úkolů ke zpracování. Prezentace úkolů na semináři, diskuse. Zpětná vazba na seminární práci. Workshopy.
Metody hodnocení
Semestrální seminární práce. Individuální domácí příprava, analýza textů a dat (studijní dokumenty, povinná literatura). Schopnost interpretace ve skupinové diskuzi. Skupinová cvičení na seminářích a veřejná diskuse, příprava a aktivní participace v rámci praktické výuky (workshopy). Kolokvium - (ústní zkouška);
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.