VPL462 Odborná analytická stáž pro rozvoj a řízení lidských zdrojů

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
0/1/12. 150 hodin praxe. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 15:15–16:45 PC26
Předpoklady
1) Zájemce o zápis má vyjasněn cíl své diplomové práce a alespoň zčásti provedenou konceptualizaci. 2) Student v semestru, kdy si zapisuje tento kurz, plánuje sběr dat pro diplomovou práci (obvykle poslední semestr studia) 3) Předpokladem je uzavření smlouvy o stáži s organizací, ve které bude stáž realizována.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1) Umožnit bezprostřední návaznost teoretické a metodické přípravy diplomové práce studenta s řešením praktických problémů v oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů ve vybraných zaměstnavatelských organizacích, které využije při přípravě a tvorbě empirické části diplomové práce.
2) Seznámit studenty s praktickou zkušeností expertů z oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů.
3) Poskytnout studentům metodickou podporu při a propojování praktických problémů/témat s teoretickými poznatky.
4) Umožnit studentům navázat kontakt s budoucími zaměstnavateli absolventů oboru.
Osnova
  • Organizace stáže:
  • 1) Nejpozději do druhého týdne semestru si student dle svého uvážení zvolí organizaci a domluví si v ní stáž (na výběr má partnerské předjednané organizace poskytující stáže nebo si domluví vlastní organizaci). Na začátku semestru studenti obdrží aktuální seznam předjednaných partnerských organizací a dle svého zájmu vyplní a zašle vyučujícím Formulář zájemce o stáž, kde označí organizace, ve kterých má zájem stáž vykonávat. Student formuluje nabídku pro organizaci, tedy navrhne a stručně popíše téma výzkumu diplomové práce, kterou dané organizaci nabízí. Tato nabídka musí být zpracována zvlášť pro každou organizaci, o kterou má student/ka zájem. Organizace si pak na základě svých požadavků, podkladů, případně pohovorů, vyberou studenta/ku, která/á bude u nich stáž vykonávat. Organizace souhlasí s výzkumným projektem. Tento souhlas je explicitně vyjádřen v podepsaném protokolu, který je součástí smlouvy. Studenti, kteří v tomto výběru neuspějí, si musí sami najít jinou organizaci, protože jinak nemohou splnit požadavky kurzu! Studenti musí konzultovat celý proces výběru organizace s vyučujícími předmětu (buď na prvních dvou skupinových setkáních či individuálně).
  • 2) V prvním či maximálně druhém týdnu semestru si student vytiskne ze studijních materiálů předmětu „Smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe studentů FSS MU“ – tuto smlouvu vyplní, nechá potvrdit statutárním zástupcem a školitelem odborné stáže v organizaci a předá ji ve třech vyhotoveních do kanceláře 5.57, která ji nechá potvrdit děkanem FSS a garantem praxí na katedře. Jeden výtisk potvrzené Smlouvy zůstává ve škole, jeden je předán studentem v organizaci stáže a jeden zůstává studentovi (o podpisu Smlouvy jsou studenti upozorněni elektronicky). V některých organizacích je již tato smlouva podepsána (informaci podá vyučující kurzu). V takovém případě je však nutno vyplnit a vytisknout pouze Přílohu 1, která specifikuje téma diplomové práce/hlavní výzkumnou otázku.
  • 3) Další organizační pokyny student získá při první skupinové konzultaci.
  • Harmonogram: 1. setkání: Úvodní informace k průběhu kurzu a stáže, vytvoření tématické a organizační databáze odborné stáže, konzultace výzkumných záměrů.
  • 2. setkání: Projednání rozmístění studentů v organizacích a případných problémů s podepisováním Smlouvy o spolupráci a Protokolu o přijetí studenta na praxi. Konzultace výzkumných záměrů a dosavadního postupu.
  • 3. a 4. setkání: Konzultace dosavadního postupu, reflexe pobytu na stáži, sdílení zkušeností. Každý student si na seminář připraví ppt prezentaci obsahující 1) typ organizace, řešený praktický problém (1 slide); 2) hlavní výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky a jejich ukazatele (max. 2 slidy); 3) výzkumná strategie, výzkumný design, technika sběru dat, výběr a velikost vzorku (1 slide); 4) limity proveditelnosti výzkumu (1 slide); 5) případné otázky pro skupinu, které byste chtěli prodiskutovat vzhledem k prováděnému výzkumu a pobytu na stáži.
  • V posledním týdnu semestru: odevzdání Výkazu o vykonané praxi a Závěrečného hodnocení studenta na praxi (po domluvě s vyučujícími je možné individuální posunutí termínu v závislosti na termínu dokončení praxe).
  • Na konci zkouškového období: Odevzdání Výzkumného protokolu do odevzdávány předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Kubr, M. Poradenství pro podnikatele a manažery. Ženeva: ILO, 1986
  • Lubasová A., 2001. Personální analýza, plánování a strategie: čítanka pro kurz magisterského kombinovaného studia. Brno: MUNI.
  • The SAGE handbook of organizational research methods. Edited by David A. Buchanan - Alan Bryman. Los Angeles: SAGE, 2009, xxxvi, 738. ISBN 9781446200643. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008, xiii, 748. ISBN 9780199202959. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit podruhé :strategie a praxe výběrového řízení. 1. vyd. Brno: MotivPress, 2007, 376 s. ISBN 978-80-254-0698-4. info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • ARMSTRONG, Michael Stuart. Řízení lidských zdrojů : nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
Výukové metody
100 hodin přímé praxe a realizace empirického výzkumu pro diplomovou práci v organizaci; zpracování výzkumného protokolu; konzultace skupinová i individuální.
Metody hodnocení
Prezentace a přijetí výzkumného protokolu; hodnocení studenta ze strany organizace, kde student realizoval stáž a sbíral data
Informace učitele


Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.