ZUR731 Úvod do komunikačních a mediálních studií

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Pokorná (pomocník)
Garance
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 7. 10. 8:30–10:00 AVC, 10:15–11:45 AVC, So 4. 11. 12:30–14:00 AVC, 14:15–15:45 AVC, Pá 1. 12. 14:00–15:30 AVC, 15:45–17:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit základní témata oboru mediální komunikační studia. Kurz nabízí multidisciplinární přístup syntetizující základní oborově relevantní poznatky ze sociologie psychologie, teorie komunikace, jazykovědy. Základní východisko představuje analýzu role masové komunikace a masových médií v moderní, respektive postmoderní společnosti. První polovina kurzu si klade za cíl objasnit znakovou podstatu interpersonální i masové komunikace. Posluchači se v této souvislosti seznámí se základními východisky sémiotické analýzy mediálních sdělení. V druhé polovině soustřeďuje kurz pozornost na problematiku působení masových médií. Zaměřuje se tak především na otázku zpracování mediálních obsahů z pohledu percepce, na problematiku efektivity mediálního působení, na modely mediální distribuce informací a působení médií formou politické komunikace, respektive na jejich socializační funkci. Kurz je rozčleněn do dvanácti tematických celků, jejichž zvládnutí je průběžně testováno.
Osnova
  • 1. Communication and media studies (interpersonal vs. mass communication) 2.Signs, meanings and their organization 3.Codes 4. Two steps of signification (model of Roland Barthes) 5. Semiotic analysis and its application on popular culture 6. Types of media address: media impacts, media influence and media effects 7. Media content and its processing: perception theory I. 8. Media content and its processing: perception theory I. 9. Media and mechanisms of persuasion 10.Media effects and interpersonal communication: models of distribution of information 11. Media effects on political communication 12. Media socialization
Literatura
  • EYSENCK, H.: Conclusions and Recomendations. In: Sex, Violence and the Media. Blackwell 1982, pp. 252-274.
  • SELWYN, N.: Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. In: New Media and Society. Sage , London vol 6 (3): 341-362.
  • WILLIAMS, J.: Effects of Media Erotica. in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois, 1992 (str. 273-285).
  • GERBNER, G.: Toward „cultural indicators“: the analysis of mass mediated public message systems. In: AllenW.D. (ed.): AV Communication Review. Vol 17, no. 2, pp. 137-48.
  • - CONNELL, Barbara: Exploring the Media: Text, Audience, and Representation. Columbia Univ. Press. 2009
  • MCCOMBS, M., SHAW, D.: The Agenda-Setting Function of the Press. in: The Emergence of American Political Issues. Columbia Univ. Press.1977. str. 72 -82.
  • WILLIAMS, J.: Television Violence and Agression in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 251-271.
  • MCQUAIL, D., WINDHALL, S.: Information gaps as effects. In: Mass Communication Models. Longman.1996 str. 122-127.
  • FOSTER, Steven: Political Communication. Edinburgh University Press. 2010
  • MCCOMBS, M.:News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989, str. 1-16.
  • MORGAN, M., SIGNORELLI, N.: Cultivation Analysis. Sage 1990 str. 13- 34.
  • MCCOMBS, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Mass media.In: Public Opinion Quarterly, vol. 36, No. 2, pp. 176-87.
  • BARTHES, Roland. Mytologie. Translated by Josef Fulka. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2004, 170 s. ISBN 808656973X. info
  • LOHISSE, Jean. Komunikační systémy : socioantropologický pohled. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 198 s. ISBN 8024603012. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • BRYANT, Jennings a Susan THOMPSON. Fundamentals of media effects. Boston: McGraw-Hill, 2002, xix, 395. ISBN 0072435763. info
  • Vybrané texty pro studijní předmět (ZUR 104, 704) Úvod do komunikačních studií : (Teorie masové komunikace I.). Edited by Jaromír Volek. Brno: Fakulta socialnich studii, 2002, 1 sv. info
  • BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
  • Politická komunikace a média. Edited by Jan Jirák - Blanka Říchová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 163 s. ISBN 8024601826. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
  • BARRY, Ann Marie Seward. Visual intelligence : perception, image, and manipulation in visual communication. New York: State University of New York Press, 1997, viii, 425. ISBN 0-7914-3435-4. info
  • DE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. info
  • Approaches to media : a reader. Edited by Oliver Boyd-Barrett - Chris Newbold. 1st pub. London: Arnold, 1995, xiv, 562 s. ISBN 0-340-65229-2. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
  • LEEDS-HURWITZ, Wendy. Semiotics and communication : signs, codes, cultures. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1993, xxx, 222 s. ISBN 0-8058-1139-7. info
  • NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. The spiral of silence : public opinion - our social skin : Schweigespirale : öffentliche Meinung - unsere soziale Haut (Orig.). 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press, 1993, xii, 269 s. ISBN 0-226-58936-6. info
  • FISKE, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London: Routledge, 1990, xvi, 203. ISBN 0415046726. info
  • SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
  • HARTLEY, John. Understanding news. London: Routledge, 1982, xiii, 203. ISBN 0415039339. info
  • Reader in public opinion and communication. Edited by Bernard Berelson - Morris Janowitz. London: Collier-Macmillan Limited, 1966. info
  • KLAPPER, Joseph T. The effects of mass communication. 8th print. New York: Free Press, 1966, xviii, 302. info
  • KATZ, Elihu a Paul Felix LAZARSFELD. Personal influence : the part played by people in the flow of mass communications. 2nd ed. New York: Free Press, 1965, 400 s. info
Výukové metody
Samostudium na základě sylabu, průběžné testování znalostí podle sylabu formou samostatně zpracovaných analýz, závěrečný písemný test
Metody hodnocení
a/ tři dílčí analýzy hodnocené minimálně 50b. max. 90b.) b/ závěrečný písemný test (minimální požadovaný počet bodů 70b., max 130b).
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.