SPRn4405 Evaluační výzkum pro SPR

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
2/2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 P52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPRn4405/01: Út 10:00–11:40 U33, M. Suchanec, J. Vander, J. Winkler
SPRn4405/02: Út 17. 9. 12:00–13:40 PC25, Út 24. 9. 12:00–13:40 PC25, Út 1. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 8. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 15. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 22. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 29. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 5. 11. 12:00–13:40 PC25, Út 12. 11. 12:00–13:40 U34, Út 19. 11. 12:00–13:40 PC25, Út 26. 11. 12:00–13:40 U34, Út 3. 12. 12:00–13:40 PC25, Út 10. 12. 12:00–13:40 PC25, M. Suchanec, J. Vander, J. Winkler
Předpoklady
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
Výstupy z učení
Popsat základní typy (modely) evaluačního výzkumu; Navrhnout aplikaci modelů evaluačního výzkumu v různých praktických kontextech veřejných programů a sociálních intervencí; Použít vybrané výzkumné a hodnotící metody podle zadání vyučujících
Osnova
  • Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
  • - Sociálněvědní výzkum a evaluace
  • - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
  • - Teorie sociálního programu.
  • - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
  • - Diagnóza sociálního problému
  • - Analýza tvorby sociálních programů.
  • - Monitorování
  • - Procesní evaluace
  • - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
  • - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
  • - Testování validity evaluačních poznatků
  • - Posilování užitečnosti
  • - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
  • - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
Literatura
    povinná literatura
  • P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
  • PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice. Fourth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2015, xxi, 806. ISBN 9781412972123. info
  • CHEN, Huey T. Practical program evaluation : theory-driven evaluation and the integrated evaluation perspective. Second edition. Los Angeles: Sage, 2015, xix, 443. ISBN 9781412992305. info
    doporučená literatura
  • Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
Výukové metody
Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
1 písemný test, esej, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
Navazující předměty
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.