FSS:SPRn4405 Evaluační výzkum - Informace o předmětu
SPRn4405 Evaluační výzkum pro SPR
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 P52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPRn4405/02: Út 17. 9. 12:00–13:40 PC25, Út 24. 9. 12:00–13:40 PC25, Út 1. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 8. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 15. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 22. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 29. 10. 12:00–13:40 PC25, Út 5. 11. 12:00–13:40 PC25, Út 12. 11. 12:00–13:40 U34, Út 19. 11. 12:00–13:40 PC25, Út 26. 11. 12:00–13:40 U34, Út 3. 12. 12:00–13:40 PC25, Út 10. 12. 12:00–13:40 PC25, M. Suchanec, J. Vander, J. Winkler - Předpoklady
- Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Sociální práce makro – inovace v organizacích (program FSS, N-SPR)
- Sociální práce makro – programy služeb v komunitách (program FSS, N-SPR) (2)
- Sociální práce mikro – poradenství (program FSS, N-SPR) (2)
- Sociální práce universální (program FSS, N-SPR) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
- Výstupy z učení
- Popsat základní typy (modely) evaluačního výzkumu; Navrhnout aplikaci modelů evaluačního výzkumu v různých praktických kontextech veřejných programů a sociálních intervencí; Použít vybrané výzkumné a hodnotící metody podle zadání vyučujících
- Osnova
- Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
- - Sociálněvědní výzkum a evaluace
- - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
- - Teorie sociálního programu.
- - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
- - Diagnóza sociálního problému
- - Analýza tvorby sociálních programů.
- - Monitorování
- - Procesní evaluace
- - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
- - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
- - Testování validity evaluačních poznatků
- - Posilování užitečnosti
- - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
- - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
- Literatura
- povinná literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice. Fourth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2015, xxi, 806. ISBN 9781412972123. info
- CHEN, Huey T. Practical program evaluation : theory-driven evaluation and the integrated evaluation perspective. Second edition. Los Angeles: Sage, 2015, xix, 443. ISBN 9781412992305. info
- doporučená literatura
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- Výukové metody
- Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
- Metody hodnocení
- 1 písemný test, esej, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/SPRn4405