FSS:SPRn8818 SPR s ohroženými dětmi - Informace o předmětu
SPRn8818 Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinami
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 19. 10. 9:00–10:30 U53, 10:45–12:15 U53, 12:30–14:00 U53, So 30. 11. 14:15–15:45 U53, 16:00–17:30 U53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je koncipován jako teoretické zázemí pro sociální práci s ohroženými rodinami s důrazem na ochranu dětí a mládeže. V kurzu jsou reflektovány teoretické poznatky, které se stávají nástrojem pro porozumění současných ohrožení dětí, mládeže a jejich rodin. Studenti se seznámí s hlavními teoretickými koncepty, jakožto i empirickými daty a nástroji sociální práce, které podporují zvyšování well-beingu dětí a mladých lidí a přispívají k lepšímu fungování ohrožených rodin.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
Posoudit životní situaci rodin s dětmi;
Posoudit prospívání dětí v rodině;
Posoudit zdroje dětí a rodiny;
Reflektovat teoretické koncepty při práci s rodinou s dětmi;
Určit vhodný teoretický koncept při práci s rodinou s dětmi;
Navrhovat intervence pro zlepšení well-beingu dětí a rodiny; - Osnova
- Úvod do práce s rodinou – variabilita přístupů k práci s rodinou
- Well-being dětí
- Ochrana práv dětí
- Zdroje ohrožení dětí
- Resilience dětí
- Dítě v ústavní péči - standardy ochrany práv dětí v ústavní péči
- Dítě v náhradní rodinné
- Podpora silných stránek dětí a rodin
- Podpora fungování rodinných interakcí – úvodní fáze práce s rodinou
- Podpora fungování rodinných interakcí – střední fáze práce s rodinou
- Podpora fungování rodinných interakcí – závěrečná práce s rodinou
- Participace dětí v sociální práci
- Vzdělávací sociální práce v Indii
- Literatura
- povinná literatura
- Social work with children and families. Edited by Maureen O'Loughlin - Steve O'Loughlin. 2nd ed. Exeter: Learning Matters, 2008, ix, 145. ISBN 9781844451449. info
- COLLINS, Donald, Catheleen JORDAN a Heather COLEMAN. An introduction to family social work. 3rd ed. Belmont, CA: Brooks/Cole, Cengage Learning, 2010, xxii, 428. ISBN 9780495601883. info
- doporučená literatura
- Changing childhoods : local and global. Edited by Heather Montgomery - Rachel Burr - Martin Woodhead. 1st pub. Milton Keynes: Open university, 2003, xii, 299. ISBN 9780470846957. info
- KLEIN, David M. a James M. WHITE. Family theories : an introduction. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1996, xxii, 294. ISBN 0803958536. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat prostřednictvím přednášek a seminářů. V rámci nich se počítá také s přednáškou odborníků z oblasti sociální práce s rodinou. Mezi výukové metody patří především přednášky, diskuse v seminárních skupinách a zážitkové formy výuky.
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zápočtem, který studenti získají na základě vypracování odborné eseje (projektu) na zvolené téma a jeho prezentace.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/SPRn8818