FSS:SPRb1159 Arteterapie a SPR - Informace o předmětu
SPRb1159 Arteterapie a SPR se zdravotně postiženými klienty
Fakulta sociálních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 18:00–19:40 M117
- Předpoklady
- Předpoklady pro zápis studijního předmětu tvoří: příslušnost studenta k oboru. Znalosti a dovednosti nejsou ověřovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- (1) Cílem předmětu je představit studentům sociálně kulturní konstrukci zdravotního postižení s přesahem do oblasti sociální práce. Za tímto účelem budou studenti seznámeni s hodnotovými kriterii normality, abnormality, identity a diverzity. (2) Dále budou seznámeni s funkcí výtvarné tvorby jako jednoho z nástrojů zvyšování kapacit a aktivní participace člověka se zdravotním postižením v kontextu sociální práce. (3) Součást předmětu budou tvořit příklady praktických aplikací vybraných uměleckých forem ve službě arterapii, které jsou aplikovatelné v různých prostředích sociální práce. Studenti se tak budou moci seznámit s různými technikami arteterapie formou seminárních cvičení. Arte techniky budou interpretovány jako nástroj sociální práce. Témata předmětu je možno bezprostředně využít pro tvorbu závěrečné práce.
- Výstupy z učení
- Student se bude schopen orientovat v základní terminologii a získané poznatky bude schopen aplikovat při praktických cvičeních.
- Osnova
- Program studijního předmětu (témata, koncepty, literatura, zadání úkolů): Program předmětu sestává ze dvou tematických bloků. Tyto bloky však na sebe logicky navazují a je nutné je studovat průběžně v následujícím pořadí. Kurz tak ve svém celku umožňuje systematické poznání. Blok A se zabývá definicemi základních teoretických východisek paradigmatu postižení a sociokulturními kontexty zdravotního postižení (arteterapie, kulturní a umělecké trendy art brut, outsider art a disability art).Cílem semináře je seznámení studentů s kritickým rámcem relevantních teoretických východisek vztahujících se k různým přístupům sociální práce a k dalším mezioborovým konotacím. V rámci předem stanovených témat k diskusi tak dojde k vyjasnění jejich interpretací. Blok B se zabývá tématem člověka s postižením a výtvarnou tvorbou jako praktickým nástrojem a prostředím pro zvyšování jeho kapacit. Cílem je praktická aplikace získaných poznatků studentů. Harmonogram výuky: 1. téma: Seminář I. Úvod do kurzu; 2. téma: Seminář II. Postižení v kontextu mezioborových teoretických východisek; 3. téma: Seminář III. Zobrazování postižení a jeho interpretace – nástroj pro sociální práci; 4. téma: Seminář IV. Jinakost tvůrců s postižením – art brut a outsider art; 5. téma: Seminář V. Jinakost tvůrců s postižením – disability art; 6. téma: Seminář VI. Kulatý stůl s křeslem pro hosta – Jinakost jako bariéra; 7. téma: Seminář VII. Příklad dobré praxe – kreativní výtvarná tvorba jako zaměstnání pro osoby se zdravotním postižením (workshop v prostředí sociálních služeb); 8. téma: Seminář VIII. Arteterapie jako jeden z nástrojů sociální práce; 9. téma: Seminář IX.-workshop; 10. téma:Seminář X. - workshop; 11. téma: Seminář XI.- workshop; Studenti si ve dvou výukových blocích zahrnujících semináře (VII., IX.,X., XI.) vyzkouší naplňování společných cílů arteterapie a sociální práce přímo s klienty s postižením v rámci společného workshopu. Účast studentů je povinná.
- Literatura
- povinná literatura
- SLAVÍK, J. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Praha : UK, 2000, ISBN 80-7290-004-8.
- VALENTA, M. Outsider Art a umělci s mentálním postižením. In Speciální pedagogika. roč. 15, 2005, č. 4, s. 285 - 293. ISSN 1211-2720.
- Gugging [online].[cit. 5.2.2014]. Dostupné na WWW: http://www.gugging.org/index.php/en/news>
- KRHUTOVÁ, L. Diskriminace z důvodu zdravotního postižení v kontextu vzdělávání v sociální práci. Disertační práce, Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě , 2008.
- MURPHY, F, R. Umlčené tělo. Praha : Slon, 2011. ISBN 80-85850-98-2
- JEBAVÁ, J. Úvod do arteterapie I. Praha : Bílý slon.
- SOCHOR, P., PANČOCHA, K., Výtvarná tvorba u dospělých osob se zdravotním postižením. In PANČOCHA, K., PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno
- PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
- SOCHOR, P. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0, ISBN 978-80-210-7981-6 (online: pdf – MUNISPACE)
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
- KOLÁŘOVÁ, K. Postižení normalitou: Disability art jako způsob (re)imaginace laterity. In Studia paedagogica. 19,2, 156-163.
- NÁDVORNÍKOVÁ, A. Art Brut v českých zemích. Olomouc: Arbor Vitae, 2008. ISBN 978-80-86300-95-5.
- SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
- SOCHOR, Pavel. Disability and Art Creation. první. Brno: MSD, 2014, 133 s. ISBN 978-80-210-7579-5. info
- doporučená literatura
- Svět podle Lucie [online].[cit. 1.2.2014]. Dostupné na WWW:
- KRHUTOVÁ, L. Úvod do disability studies. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. CDR-1287.834.
- BABYRÁDOVÁ, H. Umění bez záměru dělat umění. In BABYRÁDOVÁ, H., KŘEPELA, P. (eds.). Spontánní umění. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5400-4.
- BARNES,C, MERCER,G. Exploring Disability: A Sociological Introduction. Cambridge: Polity Press, 2010. ISBN 978-0-7456-3486-9.
- Výukové metody
- Zadání literatury a úkolů ke zpracování. Prezentace úkolů na semináři, diskuse. Zpětná vazba na seminární práci. Workshopy.
- Metody hodnocení
- Semestrální seminární práce. Individuální domácí příprava, analýza textů a dat (studijní dokumenty, povinná literatura). Schopnost interpretace ve skupinové diskuzi. Skupinová cvičení na seminářích a veřejná diskuse, příprava a aktivní participace v rámci praktické blokové výuky (workshopy:semináře VII., IX., X., XI.). Kolokvium - prezentace tématu semestrálního projektu (ústní zkouška);
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/SPRb1159