SPRn4407 Reflexivita v sociální práci

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející), Mgr. Pavel Bajer, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Marie Šumberová (pomocník)
Mgr. Marija Wazi, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 8:00–9:40 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přiblížit uplatnění reflexivity (reflektování) v sociální práci. V kurzu se soustředíme na porozumění druhým lidem, na umění jim pomáhat. Stejně tak je dobré a užitečné znát sám sebe, setkat se čas od času i sama/sám si sebou. Pod reflexivitou rozumíme schopnost sociálního pracovníka dívat se za „oponu svého myšlení, cítění a vnímání. Téma reflexivity je v kurzu aplikováno zejména na proces posouzení, aby bylo možno reflexivní praxi představit v aplikované poloze. Jedná se o téma, které je v rámci sociální práce klíčové až „osudové“, neboť reflexivní „posouzení“ životní situace je základem každého uvážlivého rozhodnutí o situacích klientek a klientů. V procesu posouzení zřetelně ukazujeme způsob, charakter přístupu, v němž chceme s klientem spolupracovat. Význam tématu prohlubuje i to, že s potřebou posoudit životní situace svých klientů se sociální pracovnice a pracovníci setkávají ve všech oblastech sociální práce, bez ohledu na cílovou populaci i zaměstnavatele. V předmětu usilujeme vysvětlit, že posouzení životní situace má v různých oblastech sociální práce samozřejmě odlišný charakter, využívají se při něm různé metody a postupy, odlišuje se svojí komplexností.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat a objasnit hlavní typy posouzení;
- určit a popsat hlavní dimeze posouzení;
- navrhnout projekt posouzení životní situace;
- porovnat rozdíly v typech teoretických východiskek posouzení;
- aplikovat teoretické principy na praktický problém;
Osnova
  • Reflexivita
  • Reflektivní praxe
  • Typy a dimenze reflexivity
  • Techniky reflexivity
  • Emoce v sociální práci a jejich zvládání
  • Sebereflexe jako nástroj změny
  • Moc v sociální práci
  • Dilema zasáhnout/nezasáhnout a jeho překonávání
  • Reflexivní vztah a komunikační zátarasy
  • Reflektivní praxe ve „studentské praxi“
Literatura
    povinná literatura
  • Reflective practice in social work. Edited by Christine Knott - Terry Scragg. Exeter: Learning Matters, 2007, xii,159 p. ISBN 9781844450824. info
  • NAVRÁTIL, Pavel a Radka JANEBOVÁ. Reflexivita v posouzení životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 196 s. Recenzované monografie, 1. publikace. ISBN 978-80-7435-038-2. URL info
    doporučená literatura
  • THOMPSON, Sue. The critically reflective practitioner. Edited by Neil Thompson. 1st pub. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 183. ISBN 9780230573185. URL info
Výukové metody
- přednášky
- výzkum
- skupinové diskuse
- čtení
- psané reflexe
Metody hodnocení
Esej na zvolené téma a kolokvium - max 100 bodů, min. 60%
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.