ZURn6339 Etnografie a rozhovor v médiích

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 Studio 527
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 20 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými aspekty a postupy etnografické metodologie, které jsou využitelné v současném mediálním a mediálně-organizačním výzkumu, a vytvořit prostor pro vyzkoušení a procvičení vlastních metodologických schopností a zájmů. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře/workshopu a zaměřuje se na aplikaci jednotlivých konceptů etnografické metodologie a specificky výzkumného rozhovoru, a to v individuálně volených projektech jednotlivých studujících.
Výstupy z učení
Studující budou po úspěšném absolvování předmětu schopni:
orientovat se v základních pojmech vážících se k etnografickému výzkumu a kvalitativnímu rozhovoru;
umět pojmy a s nimi související postupy samostatně aplikovat ve vlastním výzkumu;
reflektovat etické problémy svého výzkumu a vlastní výzkumnickou pozici;
rozpoznat a používat prvky participatorního výzkumného designu.
Osnova
  • Úvod.
  • Úvod do etnografické metodologie; konstrukce pole.
  • Pozorování a tvorba terénních poznámek.
  • Stínování.
  • Kvalitativní rozhovor.
  • Místa, objekty, obrazy: vizuální analýza a analýza materiální kultury.
  • Kvalita jako etika a reflexivita.
  • Analýza; zakotvená teorie, práce s analytickým softwarem.
  • Současné trendy v psaní a prezentaci mediálního výzkumu.
Literatura
  • EZZY, Douglas. Qualitative analysis : practice and innovation. 1st pub. London: Routledge, 2002, xvii, 190. ISBN 0-415-28127-X. info
  • ARKSEY, Hilary a Peter KNIGHT. Interviewing for social scientists : an introductory resource with examples. 1st pub. London: SAGE Publications, 1999, xii, 208. ISBN 0761958703. info
Výukové metody
Přednáška/teoretická příprava, workshopy, skupinové diskuze, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Povinná účast a aktivita v hodinách.
Týdenní přípravy (příprava = úvaha nad týdenním povinným textem a jeho aplikovatelností ve vlastním výzkumu).
Čtyři praktické úkoly (tvorba terénních poznámek, kvalitativní rozhovor, sebereflexivní text, souhrnná kreativní prezentace výsledků vlastního mini-projektu).
Závěrečné ústní kolokvium; při kolokviu je brán zřetel na znalost povinné literatury a schopnost ji reflektovat ve vlastní výzkumné praxi.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/ZURn6339