PrF:MX403sZ Ústavní právo II - seminář - Informace o předmětu
MX403sZ Ústavní právo II - seminář
Právnická fakultajaro 2001
- Rozsah
- 0/1. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. JUDr. Jan Filip, CSc. (cvičící)
doc. JUDr. Zdeněk Koudelka, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Michal Lamparter, Ph.D. (cvičící)
doc. JUDr. Jan Svatoň, CSc. (cvičící)
doc. JUDr. Vojtěch Šimíček, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Josef Zimek, Dr. (cvičící) - Garance
- prof. JUDr. Jan Filip, CSc.
Katedra ústavního práva a politologie – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Brzobohatá - Předpoklady
- NOW( MP403Zk Ústavní právo II )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Právo a česko-slovenská právna komparatistika (program PrF, M-PPV)
- Právo (program PrF, M-PPV) (2)
- Osnova
- 1. Úvod do analýzy základní práv a svobod 2. Jednací řády Poslanecké sněmovny a Senátu 3. Prezident jako hlava státu a vláda jako vrcholný orgán výkonné moci 4. Ústavní stížnost - základní pravidla pro sestavení a hodnocení 5. Ústavní základy územní samosprávy a jiných forem samosprávy 6. Zápočtový test OTÁZKY PRO CVIČENÍ VE SKUPINÁCH PROF. FILIPA Otázky budou postupně doplňovány Téma č. 6: Státní občanství 1. Při projednávání žádosti o vydání cestovního pasu vznikl spor, zda je osoba X.Y. státním občanem ČR. Jak budete jako její právní zástupce postupovat, když se narodil: a) 10.5.1984 b) 10.5.1968 c) 1.1.1954 d) 31.12.1953 e) 1.10.1949 2. X.Y žijící ve státě Z podal ústavní stížnost, protože mu náš konzulát odmítl prodloužit pas s odůvodněním, že jako vysokoškolský profesor ve státě Z nabyl jmenováním do této akademické hodnosti automaticky státní občanství státu Z. Jak budete jako jeho právní zástupce argumentovat a podle jakých ustanovení budete postupovat. 3. Náš stát uzavřel se sousedním státem X dohodu o výměně státního území v souvislosti s úpravou státních hranic mezi oběma státy. Součástí dohody je i ustanovení, že občané X, kteří žijí na území, které nyní nabývá ČR se automaticky stávají občany ČR a přestávají být občany X a opačně. Jak hodnotíte takovou smlouvu z hlediska ústavního práva. Uveďte ustanovení příslušných předpisů a váš postup v této věci jako právní zástupce občana, které se taková smlouva dotýká. 4. Arcibiskup pražský Miroslav Vlk získal v roce 1994 hodnost kardinála, do které jej jmenoval papež Jan Pavel II. Součástí této hodnosti je i státní občanství Vatikánu. Jak tuto situaci zhodnotíte z hlediska předpisů ústavního práva. 5. Jakou povahu má z hlediska teorie legislativy ustanovení § 1 odst. 2 zákona ČNR č. 40/1993 Sb. 6. Najděte co nejvíce případů uplatnění principů zákazu apatrismu a vyloučení bipolitismu v zákoně ČNR č. 40/1993 Sb. 7. Uveďte a zhodnoťte požadavky pro prokázání znalosti českého jazyka v případě žádosti o udělení státního občanství. 8. Obrátil se na vás kolega - zahraniční student, kterému bylo po řádném ukončení studií odepřeno povolení vycestovat z ČR. Jaké k tomu mohly vést důvody (uveďte co nejvíce možností) a jak budete jako právní zástupce argumentovat. Co bude významné pro posouzení ústavnosti a zákonnosti takového postupu. Téma č. 7: Základní práva a povinnosti 1. Objasněte význam pojmů nezadatelná, nezrušitelná, nezcizitelná a nepromlčitelná základní práva a svobody podle čl. 1 Listiny. Demonstrujte své závěry na čl. 10 odst. 1, čl. 20 a čl. 26. 2. Pokuste se vyložit rozdíly v použití pojmů "lidská práva a základní svobody", "základní lidská práva a svobody", "základní práva a svobody", "hospodářská, sociální a kulturní práva" a "politická práva" na základě Listiny, Úmluvy (sdělení č. 209/1992 Sb.) a Paktů (vyhláška č. 120/1976 Sb.). 3. Vyložte pojem "jen je-li to v demokratické společnosti nezbytné" používaný Listinou. Uveďte příklady možného použití a srovnejte s úpravou ve vybraném zákoně. 4. Zhodnoťte význam čl. 2 odst. 3 Listiny a uveďte předpisy, které toto ustanovení konkrétně respektují. 5. Mohou platit ustanovení Listiny i pro právnické osoby? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 6. Lze vztáhnout ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR i na právnické osoby a cizince? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 7. Je v každém ustanovení LZPS obsaženo nějaké základní právo nebo svoboda? 8. Vyjmenujte základní složky dogmatiky základních práv a svobod. 9. Jaký právní význam má ustanovení "lidský život je hoden ochrany již před narozením" ? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 10. Jaké právní subjekty vystupují v případě čl. 6 odst. 1 LZPS. 11. Je vhodné zavést právo na smrt? Nebo je již v našem právním řádu obsaženo? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 12. Posuďte právní stránku cizineckého režimu (práva) v ČR. Jedná se o režim národní, zvláštní nebo nejvyšších výhod? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 13. Čl. 32 odst. 4 Listiny stanoví, že "rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona". Znamená to, že o rození dětí má právo rozhodovat i otec? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 14. Vedoucí státního orgánu vydal normativní instrukci, ve které zakázal pracovníkům úřadu, aby poskytovali stanoviska tisku a publikovali v otázkách, které jsou v náplni jejich činnosti. Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 15. Podle zpráv tisku krajská prokuratura v Plzni varovala přípravný výbor Demokratické strany Sudety před konáním semináře k platnosti Benešových dekretů. Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 16. Čl. 6 odst. 1 Listiny byl navržen na změnu formulací "každý má právo se narodit". Změnilo by se něco v dosavadní úpravě? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 17. Je možné dát dítěti libovolné jméno? Posuďte z hlediska práva na jméno v našem právním řádu. Jaké prostředky ochrany zde existují? 18. Posuďte ústavní stížnost učitele VŠ, který s odvoláním na čl. 26 Listiny napadá skutečnost, že s ním byl rozvázán pracovní poměr, protože dosáhl věku 65 let. 19. Posuďte ústavní stížnost soudce, který s odvolání na čl. 26 Listiny napadá skutečnost, že s ním byl rozvázán pracovní poměr, protože dosáhl věku 65 let. 20. Náš občan, který si pravidelně dopisoval se svými vědeckými kolegy v Bělehradě se na vás obrátil s žádostí o následující radu. Může si i po 13. srpnu 1993 dopisovat se svými vědeckými kolegy v Bělehradě ? Nebude to v rozporu s $ 4d zákonného opatření předsednictva FS č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie, ve znění zákona č. 215/1993 Sb. ? Jestliže ano, je to ústavní a jak se může proti tomu bránit ? 21. Posuďte vzájemný vztah mezi naší ústavní úpravou postavení menšin a úpravou v čl. 27 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Zaujměte stanovisko z hlediska právního, obsahového. Jaký význam zde bude mít čl. 10 Ústavy. 22. Skupina občanů Bosny a Hercegoviny zdržující se jako turisté na našem území vykonávala na náměstí v Plzni náboženské úkony požadované po věřících muslimech. Přítomní příslušníci obecní policie jim v tom bránili. Posuďte, zda tím došlo tím k porušení nějakého právního předpisu a jaké případné možnosti obrany můžete doporučit. 23. Ve své ústavní stížnosti k Ústavnímu soudu se majitel rodinného domku bránil proti rozhodnutí krajského soudu, který potvrdil platnost nájemní smlouvy s nájemníkem v tomto domku. Majitel poukazoval na to, že v domku jsou pouze jedny kamna, kterých topí on a proti své vůli i nájemníkovi, který odmítá platit zvýšené náklady vytápění. Poukázal přitom na to, že tak vlastně koná nucenou práci, čímž rozhodnutí soudu odporuje čl. 9 Listiny. Posuďte, zda je odůvodnění stížnosti oprávněné. 24. Jaroslav Frajer pořádal ve svém bytě vyčírek. Jeho přítelkyně si tam chtěla přivést svého romského přítele. Pan Frajer jí však sdělil, že to nepřipadá do úvahy a že žádní " negři a židi" nemají v jeho bytě co pohledávat. Došlo tím k diskriminaci a je zde nějaký prostředek k ochraně základního práva? Byla by jiná situace, kdyby byl pan Frajer majitelem restaurace?
- Informace učitele
- Učitelé, kteří vedou semináře, si mohou stanovit odlišná zadání od obecné osnovy témat seminářů (zpravidla zaměření na užší problém). Témata seminárních prací jsou uloženy u sekretářky katedry paní Uhlířové, kde se lze zapsat. Pravidlo je, že jedno téma může zpracovat pouze jeden student. Otázky pro cvičení Téma: Státní občanství a Listina základních práv a svobod Letní semestr Téma č. 6: Státní občanství 1. Při projednávání žádosti o vydání cestovního pasu vznikl spor, zda je osoba X.Y. státním občanem ČR. Jak budete jako její právní zástupce postupovat, když se narodil: a) 10.5.1984 b) 10.5.1968 c) 1.1.1954 d) 31.12.1953 e) 1.10.1949 2. X.Y žijící ve státě Z podal ústavní stížnost, protože mu náš konzulát odmítl prodloužit pas s odůvodněním, že jako vysokoškolský profesor ve státě Z nabyl jmenováním do této akademické hodnosti automaticky státní občanství státu Z. Jak budete jako jeho právní zástupce argumentovat a podle jakých ustanovení budete postupovat. 3. Náš stát uzavřel se sousedním státem X dohodu o výměně státního území v souvislosti s úpravou státních hranic mezi oběma státy. Součástí dohody je i ustanovení, že občané X, kteří žijí na území, které nyní nabývá ČR se automaticky stávají občany ČR a přestávají být občany X a opačně. Jak hodnotíte takovou smlouvu z hlediska ústavního práva. Uveďte ustanovení příslušných předpisů a váš postup v této věci jako právní zástupce občana, které se taková smlouva dotýká. 4. Arcibiskup pražský Miroslav Vlk získal v roce 1994 hodnost kardinála, do které jej jmenoval papež Jan Pavel II. Součástí této hodnosti je i státní občanství Vatikánu. Jak tuto situaci zhodnotíte z hlediska předpisů ústavního práva. 5. Jakou povahu má z hlediska teorie legislativy ustanovení § 1 odst. 2 zákona ČNR č. 40/1993 Sb. 6. Najděte co nejvíce případů uplatnění principů zákazu apatrismu a vyloučení bipolitismu v zákoně ČNR č. 40/1993 Sb. 7. Uveďte a zhodnoťte požadavky pro prokázání znalosti českého jazyka v případě žádosti o udělení státního občanství. 8. Obrátil se na vás kolega - zahraniční student, kterému bylo po řádném ukončení studií odepřeno povolení vycestovat z ČR. Jaké k tomu mohly vést důvody (uveďte co nejvíce možností) a jak budete jako právní zástupce argumentovat. Co bude významné pro posouzení ústavnosti a zákonnosti takového postupu. Téma č. 7: Základní práva a povinnosti 1. Objasněte význam pojmů nezadatelná, nezrušitelná, nezcizitelná a nepromlčitelná základní práva a svobody podle čl. 1 Listiny. Demonstrujte své závěry na čl. 10 odst. 1, čl. 20 a čl. 26. 2. Pokuste se vyložit rozdíly v použití pojmů "lidská práva a základní svobody", "základní lidská práva a svobody", "základní práva a svobody", "hospodářská, sociální a kulturní práva" a "politická práva" na základě Listiny, Úmluvy (sdělení č. 209/1992 Sb.) a Paktů (vyhláška č. 120/1976 Sb.). 3. Vyložte pojem "jen je-li to v demokratické společnosti nezbytné" používaný Listinou. Uveďte příklady možného použití a srovnejte s úpravou ve vybraném zákoně. 4. Zhodnoťte význam čl. 2 odst. 3 Listiny a uveďte předpisy, které toto ustanovení konkrétně respektují. 5. Mohou platit ustanovení Listiny i pro právnické osoby? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 6. Lze vztáhnout ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR i na právnické osoby a cizince? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 7. Je v každém ustanovení LZPS obsaženo nějaké základní právo nebo svoboda? 8. Vyjmenujte základní složky dogmatiky základních práv a svobod. 9. Jaký právní význam má ustanovení "lidský život je hoden ochrany již před narozením" ? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 10. Jaké právní subjekty vystupují v případě čl. 6 odst. 1 LZPS. 11. Je vhodné zavést právo na smrt? Nebo je již v našem právním řádu obsaženo? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 12. Posuďte právní stránku cizineckého režimu (práva) v ČR. Jedná se o režim národní, zvláštní nebo nejvyšších výhod? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 13. Čl. 32 odst. 4 Listiny stanoví, že "rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona". Znamená to, že o rození dětí má právo rozhodovat i otec? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 14. Vedoucí státního orgánu vydal normativní instrukci, ve které zakázal pracovníkům úřadu, aby poskytovali stanoviska tisku a publikovali v otázkách, které jsou v náplni jejich činnosti. Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 15. Podle zpráv tisku krajská prokuratura v Plzni varovala přípravný výbor Demokratické strany Sudety před konáním semináře k platnosti Benešových dekretů. Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 16. Čl. 6 odst. 1 Listiny byl navržen na změnu formulací "každý má právo se narodit". Změnilo by se něco v dosavadní úpravě? Proveďte rozbor právní úpravy, zaujměte stanoviska a navrhněte možná řešení. 17. Je možné dát dítěti libovolné jméno? Posuďte z hlediska práva na jméno v našem právním řádu. Jaké prostředky ochrany zde existují? 18. Posuďte ústavní stížnost učitele VŠ, který s odvoláním na čl. 26 Listiny napadá skutečnost, že s ním byl rozvázán pracovní poměr, protože dosáhl věku 65 let. 19. Posuďte ústavní stížnost soudce, který s odvolání na čl. 26 Listiny napadá skutečnost, že s ním byl rozvázán pracovní poměr, protože dosáhl věku 65 let. 20. Náš občan, který si pravidelně dopisoval se svými vědeckými kolegy v Bělehradě se na vás obrátil s žádostí o následující radu. Může si i po 13. srpnu 1993 dopisovat se svými vědeckými kolegy v Bělehradě ? Nebude to v rozporu s $ 4d zákonného opatření předsednictva FS č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie, ve znění zákona č. 215/1993 Sb. ? Jestliže ano, je to ústavní a jak se může proti tomu bránit ? 21. Posuďte vzájemný vztah mezi naší ústavní úpravou postavení menšin a úpravou v čl. 27 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Zaujměte stanovisko z hlediska právního, obsahového. Jaký význam zde bude mít čl. 10 Ústavy. 22. Skupina občanů Bosny a Hercegoviny zdržující se jako turisté na našem území vykonávala na náměstí v Plzni náboženské úkony požadované po věřících muslimech. Přítomní příslušníci obecní policie jim v tom bránili. Posuďte, zda tím došlo tím k porušení nějakého právního předpisu a jaké případné možnosti obrany můžete doporučit. 23. Ve své ústavní stížnosti k Ústavnímu soudu se majitel rodinného domku bránil proti rozhodnutí krajského soudu, který potvrdil platnost nájemní smlouvy s nájemníkem v tomto domku. Majitel poukazoval na to, že v domku jsou pouze jedny kamna, kterých topí on a proti své vůli i nájemníkovi, který odmítá platit zvýšené náklady vytápění. Poukázal přitom na to, že tak vlastně koná nucenou práci, čímž rozhodnutí soudu odporuje čl. 9 Listiny. Posuďte, zda je odůvodnění stížnosti oprávněné. 24. Jaroslav Frajer pořádal ve svém bytě vyčírek. Jeho přítelkyně si tam chtěla přivést svého romského přítele. Pan Frajer jí však sdělil, že to nepřipadá do úvahy a že žádní " negři a židi" nemají v jeho bytě co pohledávat. Došlo tím k diskriminaci a je zde nějaký prostředek k ochraně základního práva? Byla by jiná situace, kdyby byl pan Frajer majitelem restaurace?
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/jaro2001/MX403sZ