BPPG041p Edukace v porodní asistenci - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 19. 3. 7:30–9:10 B11/234, Út 26. 3. 7:30–9:10 B11/234, Út 2. 4. 7:30–9:10 B11/234, Út 9. 4. 7:30–9:10 B11/234, Út 16. 4. 7:30–9:10 B11/234
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentkám vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést je k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, porodní asistence, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované péče.
Výstupy z učení
Studentka bude schopna: - definovat základní pojmy - formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické). - popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek - projektovat a hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem edukantů.
Osnova
  • Terminologie. Edukace ve zdravotnictví. Faktory ovlivňující edukaci. Osobnost edukátora. Specifika edukace s ohledem na věk a specifické potřeby jedinců. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, formy edukace, edukační metody. Sestavování edukačních plánů. Realizace a hodnocení edukačního procesu. Dokumentace edukačního procesu. Edukační materiály.
Literatura
    doporučená literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014, 176 stran. ISBN 9788024748245. URL info
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze.
Metody hodnocení
závěrečný test
Informace učitele
Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentek ve výuce (omluvená absence - 1x/semestr); Studentkám jsou k dispozici dvě interaktivní osnovy (Edukace a Komunikace ve zdravotnictví) a prezentace z výuky, dostupné ve studijních materiálech daného předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BPPG041p