MNZA071c Základy andragogiky - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 24. 9. 17:00–20:20 C15/308, Út 8. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 22. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 5. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 19. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 3. 12. 17:00–20:20 C15/308, Út 17. 12. 17:00–20:20 C15/308
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je výchova a vzdělávání dospělých (VVD) jako významný fenomén současné doby. Zahrnuje oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vést méně zkušené pracovníky svého oboru a účastníky studia specializačního vzdělávání oboru v roli školitele, dodržovat zásady ve vzdělávání dospělých, respektovat význam, zvláštnosti, cíle a role školitele, dále vytvořit distanční text pro rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální problematiky.
Osnova
  • 1.Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice 2.Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení 3.Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě 4.Didaktická teorie vyučování dospělých 5.Didaktické metody 7.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého 8.Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých 9.Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase 10.Rekvalifikace, distanční studium, atd. 11.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, univerzity III. věku 12.Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích 13.Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) 14.Úvod do profesního vzdělávání
Literatura
  • MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
  • AMBROŽOVÁ, Monika. Klíčové role v distančním vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 76 s. ISBN 8024412233. info
  • ŠINDLEROVÁ, Irena. Základy distančního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 67 s. ISBN 8024412241. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
Výukové metody
Studium literatury, studium odborných textů – článků, zpracování recenze. Vytvoření workshopu, přednášky, cvičení pro cílovou skupinu dospělých nebo seniorů. Studentky si zvolí téma z profese nutriční specialistka, toto téma zpracují a tvůrčím způsobem zrealizují v seminární části výuky.
Metody hodnocení
závěrečná rozprava nad předmětem, práce v týmu - příprava workshopu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MNZA071c