MPDI101 Pedag.psych.diagnostika

Lékařská fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 9:20–11:00 budova C - učebna 4a
Předpoklady
MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MPPH081 Psychohygiena
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: studenti mají porozumět obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky; mají být informováni o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky; mají pochopit etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
Osnova
  • 1.Diagnostika vztahů v rodině.
  • 2.Školní diagnostika.
  • 3.Školní připravenost.
  • 4. Neúspěšný jedinec či počáteční nezdary dítěte.
  • 5.Diagnostika žáka, školních podmínek a stylu práce školy.
  • 6.Diagnostika školního (třídního) klimatu.
  • 7.Profesionální orientace.
  • 8.Metody diagnostikování průběhu a výsledků výchovně vzdělávací práce.
  • 9.Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech.
  • 10.Diagnostika vybraných sociálně negativních jevů.
  • 11.Metody psychodiagnostiky.
  • 12.Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled.
  • 13.Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů.
  • 14.Testové metody: výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice).
  • 15.Ukázky práce s vybranými metodami.
  • 16.Sociální, ekonomické a etické aspekty užívání psychologických testů.
  • 17.Pedagogicko - psychologický nález – psaní posudků.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • Kohoutek, R. Úvod do psychologie. Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. Brno. PdF MU, 2006.
  • Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001
  • Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuse, domácí práce, četba
Metody hodnocení
kolokvium, 2 písemné testy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.