MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 21. 2. až Út 25. 4. Út 9:00–11:30 F01B1/528
Předpoklady
MIDI011p Didaktika interakce v int.-př && MIDI011s Didaktika interakce v int.-sem || MIDI011c Didaktika interakce v int.-sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy.
Výstupy z učení
Student dokáže popsat, vysvětlit, charakterizovat základní pedagogické pojmy, fáze edukačního procesu. Popsat a odůvodnit zvláštnosti edukace v intenzivní péči vzhledem k jednotlivým fázím edukačního procesu, individuálním a věkovým zvláštnostem, fázi onemocnění. Studující dokáže vysvětlit pojem adherence a complianc v intenzivní péči.
Osnova
  • Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy).Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika, sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. Realizace edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. Dokumentace v edukačním procesu, hodnocení edukačního procesu. Osobnost edukátora. Edukační standardy. Studijní opory pro laickou a odbornou veřejnost, tvorby studijních textů. Edukační programy v EU a v ČR. Edukační mapy. Zdravotní gramotnost. Complianc, adherence.
Literatura
    povinná literatura
  • DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
  • GLADKIJ, Ivan. Management ve zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xii, 380. ISBN 8072269968. info
  • HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 231 s. ISBN 8071848417. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • KRISTOVÁ, Jarmila a Zuzana TOMAŠKOVÁ. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2002, 164 s. ISBN 8080631077. info
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník : lidské zdroje (Variant.) : Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. první. Brno: NCO NZO, 2006, 86 s. ISBN 80-7013-440-2. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
  • ŠVEC, Š. – GAVORA, P. Jazyk vied o výchove. 1. vyd. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2002. 120 s. ISBN 80-968564-9-9.
  • TOMANOVÁ, D. Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In: Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2002. s. 354 – 359. ISBN 1211-4669
  • VONDRÁČEK, Lubomír a Vlasta WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace : návod pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 88 s. ISBN 9788024727639. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuze
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Podmínkou jejího splnění je 100% účast na cvičeních, vypracování a prezentace seminární edukační práce z oblasti intenzivní medicíny včetně vypravování informačního materiálu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.