LF:BVZP021p Základy pedagogiky - předn. - Informace o předmětu
BVZP021p Základy pedagogiky přednáška
Lékařská fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Eva Kalinová (přednášející)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 učebna 42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ) (2)
- Nutriční terapie (program LF, B-NUT)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní pedagogiky v systémových souvislostech výchovně - vzdělávacích jevů. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně - vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti studentů. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky. Učí se chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět základním pojmům studované disciplíny,
- vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu, použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku
- vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb. - Osnova
- Základní okruhy: 1. Pedagogika jako věda - základní terminologie 2. Cíle vzdělávání 3. Nástin historického vývoje 4. Pohled na výchovu a vzdělávání perspektivou sociologickou 5. Alternativní školství 6. Alternativní prvky výuky 7. Pedagogická komunikace 8. Moderní škola - kurikulum pro 21. století 9. Výchovně vzdělávací proces 10. Hodnocení a sebehodnocení 11. Pozorování, záznam pedagogických situací 12. Pedagogický výzkum a jeho metodologie 13. Aplikované pedagogické disciplíny 14. - 15. Prezentace vybraných pedagogických témat
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
- doporučená literatura
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Doktorský seminář Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2006. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- neurčeno
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
- Metody hodnocení
- kolokvium, reflektivní deník
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2020/BVZP021p