BPOS0121c Ošetřovatelství I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
Vlasta Břicháčková (pomocník)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blanka Trojanová, Ph.D.
Rozvrh
St 11:30–12:10 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Cílem seminářů je seznámit a naučit studenty pracovat s jednotlivými metodami pro posouzení klientky ve zdraví i nemoci (rozhovor, pozorování, výběr informací z dokumentace) s přihlédnutím ke specifickým potřebám jednotlivců a jejich rodin. Učí adekvátně reagovat na problémové situace vznikající v souvislosti s ošetřovatelskou praxí. Cílem je nácvik komunikační dovednosti v práci porodní asistentky – profesionální rozhovor, komunikace s handicapovanou klientkou, komunikace s nemocným v jednotlivých fázích nemoci (devalvace, evalvace, agresivita, pasivita, manipulace, bariéry komunikace, denotativní, konotativní úroveň pojmu), efektivní komunikace v práci PA v zátěžových situacích těhotných, rodiček a nedělek. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi; základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí; sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích; zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny; seznámení se s relaxační metodou Autogenní trénink;
Osnova
  • Obsah předmětu: Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace. Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí. Strukturovaný zdravotnický rozhovor I. - navázání kontaktu, vytvoření dohody o tématu konzultace. Strukturovaný zdravotnický rozhovor II. - objasnění problému klientky, ukončení rozhovoru, povzbuzující prvky v rozhovoru. Informační, edukační a terapeutický rozhovor, nedirektivní empatický rozhovor. Sdělování činy (spolupráce, devalvace, evalvace). Komunikace s vybranými skupinami klientek - úzkostné, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním. Komunikace s klientkou smyslově postiženou. Komunikace s klientkou v krizové situaci. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky a jejich vzužití ve zdravotnické praxi, prevence syndromu vyhoření.
Literatura
  • Mastiliaková
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 144 s. ISBN 8024712628. info
  • IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 248 s. ISBN 8024712121. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. ISBN 80-8063-131-X. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 187 s. ISBN 8024604299. info
  • JAROŠOVÁ, Darja. Teorie moderního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 133 s. ISBN 8085866552. info
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999, 164 s. ISBN 8070132779. info
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. info
  • STAŇKOVÁ, Marta. Koncepce českého ošetřovatelství : základní terminologie. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1998, 50 s. ISBN 8070132639. info
  • KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
Výukové metody
Praktický nácvik péče podle syllabu předmětu, využití simulátrorů, výukových videopresentací, presentace názorných kasuistik. Odborná diskuse se studenty. Součástí výuky je také každodenní prezentace klinických případů nebo medicínského tématu zakončená odbornou diskusí studentů s vyučujícím.
Metody hodnocení
Typ výuky – interaktivní přednáška, cvičení, diskuse k vybraným problémům, skupinové interview. Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách. Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet – 80% účast ve výuce, ústní prezentace vlastní osoby studentky (základní anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření a cíle, koníčky). S požadavky ke splnění zápočtu budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování seminární práce na téma (5 daných témat a 1 téma vlastní) dle daných požadavků. Obsah práce mohou tvořit osobní úvahy a zkušenosti podložené citací a příklady z odborné literatury. Hodnotit se bude přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce zhodnotí vyučující, ten rozhodne, zda seminární práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.