BVED0311p Edukace v práci nutričního terapeuta - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 18. 9. až Pá 3. 11. Po 7:00–8:40 F01B1/309
Předpoklady
BVZP021p Základy pedagogiky - předn.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést ho k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, výživě, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi.
Výstupy z učení
Student dokáže:
- definovat a vysvětlit základní pojmy.
- vysvětlit, popsat a aplikovat zákony učení.
- formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické).
- vyjmenovat, popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek.
-projektovat, hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem.
Osnova
  • Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy – edukátor, edukace, edukant, edukační proces apod.) Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces Vymezení a formulace edukačních cílů obecně a aplikace na práci nutričního terapeuta. Uplatnění výukových metod tradičních i aktivizujících v edukačním procesu Druhy a formy edukačních požadavků v e výživě. Organizační formy edukace Materiálně didaktické prostředky Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti výživy. Sebereflexe v edukačním procesu Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení Speciální přístupy při edukaci tělesně postižených jedinců – rozpracování na jednotlivá postižení (slepí, slabozrací, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti) Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií, překonávání barier při edukaci v praxi nutričního terapeuta. Prezentace Osobnost edukátora.
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
Výukové metody
přednáška, domácí úlohy
Metody hodnocení
ústní zkouška
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.