LF:BFMT0151c Metodika těl. výchovy I-cvič. - Informace o předmětu
BFMT0151c Metodika tělesné výchovy I - cvičení
Lékařská fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Simona Janoušková, LLM (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 15. 9. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 22. 9. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 29. 9. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 6. 10. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 13. 10. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 20. 10. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 27. 10. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 3. 11. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 10. 11. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, 9:00–9:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Po 24. 11. 8:00–8:50 E34/119 - univerzální tělocvična, ...
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_fsps_lf_metod_tv_i_cv)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (angl.) (program LF, B-SZ)
- Fyzioterapie (program LF, B-FYZI)
- Fyzioterapie (program LF, B-SZ)
- Physiotherapy (program LF, B-PHYSI)
- Cíle předmětu
- GYMNASTIKA
Výuka části předmětu orientované na gymnastické aktivity je zaměřena na rozvoj odborných znalostí i praktických dovedností prostřednictvím průpravných gymnastických cvičení. Důraz je kladen na biomechanickou analýzu, rozpoznávání pohybových vzorců a jejich uplatnění v praxi fyzioterapeuta. Studenti získají přehled o vybraných gymnastických disciplínách, což jim umožní lépe chápat jejich specifické pohybové nároky a využívat tyto poznatky při diagnostice a odstraňování pohybových dysfunkcí u sportovců
ÚPOLY:
Cílem části předmětu zaměřeného na úpolové aktivity je získat znalosti a praktické dovednostmi v oblasti průpravných úpolů se zvláštním důrazem na biomechanickou analýzu, rozpoznávání pohybových vzorců a aplikaci těchto poznatků ve fyzioterapeutické praxi. Studenti se seznámí se základy vybraných úpolových disciplín, aby porozuměli jejich pohybovým nárokům a byli schopni efektivně diagnostikovat a řešit pohybové dysfunkce u sportovců.
TESTOVÁNÍ MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ
Cílem části předmětu věnované TESTOVÁNÍ MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ je praktické seznámení s testy zaměřenými na diagnostiku kondičních a koordinačních schopností, flexibility a vybraných příkladů testových baterií. Pozornost bude věnována také realizaci testů na lateralitu a motorický vývoj. - Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude studující schopni:
GYMNASTIKA
- aplikovat průpravná gymnastická cvičení v rámci fyzioterapeutické praxe,
provádět základní biomechanickou analýzu pohybu,
- rozpoznávat a hodnotit různé pohybové vzorce,
- chápat specifické pohybové nároky vybraných gymnastických disciplín,
- využívat získané poznatky při diagnostice a řešení pohybových dysfunkcí u sportovců,
- ověřit si v praxi schopnost porozumění a adekvátního používání názvosloví tělesných cvičení
ÚPOLY
- zná systematiku průpravných úpolů ve vztahu k jednotlivým úpolovým disciplínám;
- dovede analyzovat biomechanickou strukturu průpravných úpolů;
- chápe vliv specifických úpolových pohybů na rozvoj a zatížení pohybového aparátu;
- aplikuje principy úpolových cvičení v terapeutickém kontextu (kompenzace, prevence);
- rozpozná rizikové pohybové vzorce a umí identifikovat jejich vliv na vznik poškození pohybového aparátu;
- ovládá principy pádové techniky a chápe její roli v prevenci zranění;
- prakticky zvládne vybrané úpolové techniky a jejich modifikace pro potřeby diagnostiky a fyzioterapie;
- prezentuje pohybovou analýzu vybraného úpolu a navrhne terapeutická opatření.
TESTOVÁNÍ MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ, LATERALITY, ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE
- zná a dokáže využít testy základních motorických dovedností, laterality, ... v praxi - Osnova
- GYMNASTIKA
- - Úvod do problematiky gymnastických disciplín (charakteristika, strukturalizace, význam ve sportu a školní TV),
- - Cvičení s hudebním doprovodem - rozvoj rytmických schopností a koordinace,
- - Gymnastická příprava jako prostředek rozvoje motorických schopností,
- - Cvičení s hmotností vlastního těla (shyby, kliky,...),
- - Cvičení s využitím náčiní (balanční pomůcky, švihadla, ...),
- - Cvičení s využitím vedlejšího nářadí (lavičky, žebřiny, stálky, závěsná hrazda, švédská bedna, lano),
- - Cvičení na nářadí (hrazda, kruhy, kladina, akrobacie, malá trampolína),
- - Gymnastické hry.
- - Základní gymnastické dovednosti a jejich využití v tréninkovém procesu (kotoul vpřed, kotoul vzad, stoj na rukou, přemet stranou).
- ÚPOLY
- A. Úvod do problematiky průpravných úpolů: 1. charakteristika úpolů 2. systematika úpolů 3. význam úpolů v oboru fyzioterapie B. Základní úpolová technika: 1. navázání kontaktu 2. polohy a přechody 3. přemístění 4. pohyby paží 5. pohyby nohou 6. zvedání, nošení a spouštění živého břemene 7. Pády (principy pádů, psychologie, taktika a biomechanika pádů): - pád vpřed s převratem bez zaražení - pád vzad s převratem bez zaražení - pád stranou se zaražením - pád vzad se zaražením C. Základní úpoly: 1. přetahy 2. přetlaky 3. odpory D. Úpolové hry jako forma cvičení základních úpolů E. Praktický blok: - Seznámení se základními pohybovými vzorci vybraných úpolových sportů (judo, kickbox, karate, MMA) - Simulace typických zranění, mechanismy úrazů a možnosti terapeutického zásahu - Praktická demonstrace a evaluace pohybu pomocí videoanalýzy
- Literatura
- RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.
- DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)
- NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)
- APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
- APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)
- HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)
- VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)
- REGULI, Zdenko. Úpoly v aeróbnych formách gymnastiky. In Súčasnosť a budúcnosť Športu pre všetkých v Slovenskej republike. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2006, s. 109-113. ISBN 80-89197-62-0. info
- REGULI, Zdenko. Úpolové sporty : distanční studijní text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 133 s. ISBN 8021037008. info
- ĎURECH, Miroslav; Boris MLSNA; Fedor ČUPERKA; Ivan PLAŠTIAK; Zdenko REGULI a Lucia ŠIDLÍKOVÁ. Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 62 s. ISBN 80-223-1381-5. info
- Výukové metody
- Výuka
- probíhá formou výkladu, praktických cvičení a pohybové analýzy,
- zahrnuje skupinovou i individuální práci s videozáznamy z úpolových disciplín se zaměřením na identifikaci chybných pohybových vzorců.
Součástí je také studium odborné literatury a e-learningových materiálů MU. Pro samostudium jsou zadávány úkoly zaměřené na pohybovou diagnostiku úpolových a gymnastických disciplín, odhalování rizik a návrh vhodného korekčního postupu. - Metody hodnocení
- Ústní zkouška ve skupině, která ověří:
- Znalost systematiky a biomechaniky úpolů a gymnastiky ve vztahu k fyzioterapii
- Schopnost identifikovat a vysvětlit pohybové vzorce u sportovců v úpolových a gymnastických disciplínách
- Tvorbu návrhu terapeutických intervencí na základě pohybové analýzy - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BFMT0252 Metodika tělesné výchovy II
BFMT0151c && BFMT0151p && bozp_ok(bozp_fsps_lf_metod_tv_ii_cv) - BFRP0221c Propedeutika v rehabilitaci I - cvičení
BFUR011 && BFMT0151c - BFRP0221p Propedeutika v rehabilitaci I - přednáška
BFUR011 && BFMT0151c
- BFMT0252 Metodika tělesné výchovy II
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/BFMT0151c