AJ0212 Sociolingvistika a výuka angličtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Advanced level of English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course develops the linguistic competence of the students as language users and future teachers of English. The main objective of the course is to help students understand the contextual factors leading to sociolinguistic variation in English and analyze the distinctive features of some English dialects and sociolects (e.g. Bristish ve. American English, Black English, Cockney, men's vs women's talk).
At the end of the course the students should be able to identify the features of individual dialects and sociolects and understand. Furthermore, they should be able to compare the existing dialectal and sociolectal variation in English and Czech. Finally, the students should be able to explain to what extent dialects and sociolects should be included in teaching English as a foreign language.
Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Výstupy z učení
The students will be able to - understand the interdependence between the social and cultural context and language and discuss related issues, - identify the language means indexing different social and cultural variables, - understand sociolinguistic terminology and use it when discussing sociolinguistic phenomena, - show an awareness of the differences between communication in English and Czech, - understand the impact of the role of English as a lingua franca on teaching English at schools.
Osnova
  • 1. Contextual factors leading to sociolinguistic variation
  • 2. Language choice and language change
  • 3. National languages and national standards
  • 4. Pidgins and creoles
  • 5. Bilingualism, multilingualism, lingua franca
  • 6. Regional dialects
  • 7. Social dialects
  • 8. Age and ethnicity
  • 9. Gender differences and politeness
  • 10. Teaching dialectal and sociolectal variation
  • 11. Teaching practice observation - sociolinguistic variation in textbooks and classroom activities.
Literatura
    povinná literatura
  • SPOLSKY, Bernard. Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press, 1998, xiii, 128. ISBN 0-19-437211-1. info
    doporučená literatura
  • WARDHAUGH, Ronald. An introduction to sociolinguistics. 4th ed. Malden: Blackwell, 2002, vi, 408 s. ISBN 0-631-22540-4. info
  • HOLMES, Janet. An introduction to sociolinguistics. 2nd ed. Edinburg: Pearson Education, 2001, xvi, 406. ISBN 0582328616. info
  • Language in society : an introduction to sociolinguistics. Edited by Suzanne Romaine. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2000, xi, 268. ISBN 9780198731924. info
Výukové metody
Class discussions, reading assignments, projects and presentations.
Tasks for teaching practice.
Metody hodnocení
Test - passmark 70%, project assignment, presentation
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ0212