AJ0217 Akademický písemný projev

Pedagogická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course is designed to improve the fluency of students' writing for academic discourse. Students will be introduced to the process of writing and be guided through the basic steps of English composition. At the end of the course students will be able to critically read complex texts and write complex papers. They will be able to question basic premises and conclusions of different texts in different disciplines and make connections between them. They will be able to select and evaluate the usefulness of various textual sources and form their own argument using these sources as a support. They will also learn the basic skills of writing: planning, outlining, drafting, organizing, and revising papers.
Výstupy z učení
At the end of the course, the students will be:
- able to recognize arguments of academic texts
- knowledgeable of best strategies and practices in crafting of their own arguments and counter-arguments
- able to weave their arguments into a coherent and lucid academic paper
- understand how to apply the skill of academic writing even for larger assignments, such as for writing a B.A. or an M.A. thesis
Osnova
  • What is critical reading and writing; strategies for critical reading and writing
  • Different types of writing assignments: comparison and contrast, expository essay
  • Marking a text
  • Summary and analysis; asking questions
  • Quotations: their different uses and how to work with them
  • Close reading and connecting texts; different kinds of connections
  • Paragraphing process
  • Organizing a paper
  • Peer reviewing; strategies for providing feedback
  • Revision process
Literatura
    doporučená literatura
  • WHITE, Ronald V. Writing : advanced. Oxford: Oxford University Press, 1987. x, 117. ISBN 0194534073.
Výukové metody
class discussion, individual projects (written assignments), peer review
Metody hodnocení
Students are asked to practice reading and writing in class as well as outside of the class. A large amount of work will take place online, in the mood-link-a system. Students are expected to have regular access to the internet and to check the course page frequently. Students are also expected to complete written assignment on time.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ0217