AJ0221 Funkční větná perspektiva

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Completion of FUKS course.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 42 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The seminar offers a systematic survey of the theory of functional sentence perspective (FSP). Students are gradually introduced the principles of the functional approach towards linguistic analysis of written text on the basis of FSP as founded and developed by its 'father', Professor Jan Firbas. Students are able to demonstrate the theoretical input on the material of authentic examples, presented in charts of FSP analysis. Stdents acquire basic key terms: theme, rheme, communicative dynamism, distributional field, dynamic-semantic functions, retrievability, etc. Having completed the course, the students should be able to analyze a text from the point of view of FSP and approach it form the functional angle.
Výstupy z učení
Students will be able
: • to focus on the concepts and principles presented by FSP theories
• to analyze authentic English text by FSP methodology
• to understand English-Czech differences in the field of functional syntax and current sentence breakdown
• to use the knowledge from FSP in practice
• to teach the pupils in the classroom activities and exercises to their students
Osnova
  • 1. FSP and Jan Firbas. Place of FSP within the framework of information processing.
  • 2. Communicative dynamism. Theme - rheme.
  • 3. Basic factors: context.
  • 4. Basic factors: linear modification.
  • 5. Basic factors: semantics.
  • 6. Basic factors: intonation.
  • 7. FSP analysis of sentences. Charts.
  • 8. FSP analysis of texts. Dynamic-semantic tracks.
  • 9. Practicing FSP Analysis.
  • 10. Semantic homogeneity.
  • 11. FSP and translation.
  • 12. Revision.
Literatura
    povinná literatura
  • FIRBAS, J. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 239 s., ISBN 0-521-37308-5.
  • ADAM, Martin. A Handbook of Functional Sentence Perspective (FSP in Theory and Practice) with Key. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 100 s. VŠ učebnice. ISBN 978-80-210-4605-4. info
    doporučená literatura
  • FIRBAS, J. On the thematic and the rhematic layers of a text. In Organization in Discourse: Proceedings from the Turku Conference, Anglicana Turkuensia 14, Warwik, Tauskanen and Hiltunen (eds.). 1995, s. 59-72.
  • ADAM, M. Some special aspects within the Th- and the Rh-layers. In Brno Studies in English 28, Brno: Masaryk University, 2002, s. 11-18, 173 s., ISBN 80-210-2968-4.
  • ADAM, Martin. Functional Macrofield Perspective (A Religious Discourse Analysis Based on FSP). 2. rozšířené. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 173 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, Vol. 116. ISBN 978-80-210-4922-2. info
Výukové metody
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Metody hodnocení
The course is completed by a written credit test (+ all home assignments must be done).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=891
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/AJ0221