CJp405 Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokládám základní orientaci v literárněvědných pojmech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s učebními materiály a možnostmi jejich využití nebo tvorby při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. Seznámí se dále s různorodými metodickými postupy a formami práce při literárněvýchovných aktivitách s vybranými literárními texty, se zohledněním možných specifik práce se žáky s jiným mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Studenti: - dokážou zhodnotit a přizpůsobit učební materiály pro výuku žáků s odlišným mateřským jazykem; - dokážou vytvořit vlastní adekvátní učební materiál; - budou schopni aplikovat různé metody a formy při práci s konkrétními texty; -budou schopni zohledňovat různá specifika žáků s odlišným mateřským jazykem.
Osnova
  • Těžištěm seminářů je přímá interpretační práce s konkrétními ukázkami jako stěžejní část přípravy učitele na vyučování literatuře a dále detailní seznámení se s nabídkou učebnic a doplňkových didaktických textů. 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace, věcné porozumění textům žáky s odlišným mateřským jazykem. Společný referenční rámec pro jazyky. Referenční popis češtiny. 2. Adaptovaná četba v češtině. 3. Seznámení se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů. 4. Adaptace učebních materiálů pro potřeby žáků s OMJ. 5. Možnosti koncipování vlastních učebních materiálů pro práci s textem (pracovních listů apod.). 6. Modelové situace - typologie žáků s OMJ. Společný jazyk a společný obraz světa. Dva zásadní činitelé při výuce literatury. 7. Vzorový metodický postup při práci s vybraným epickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 8. Vzorový metodický postup při práci s vybraným lyrickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 9. Vzorový metodický postup při práci s vybraným dramatickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 10. Vzorový metodický postup při práci s vybraným epickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 11. Vzorový metodický postup při práci s vybraným lyrickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ. 12. Vzorový metodický postup při práci s vybraným dramatickým textem s přihlédnutím k vybrané modelové situaci a typu žáka s OMJ.
Literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Jitka ZÍTKOVÁ. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 201 s. ISBN 978-80-210-6053-1. info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou semináře, ve kterém vyučující má roli animátora a hodnotitele a garanta. Hlavní práce bude spočívat na studentech. Na každé hodině vystoupí jeden student se svým vlastním příspěvkem.
Metody hodnocení
Způsob ukončení: zkouška Pro úspěšné absolvování předmětu student vypracuje odbornou práci, kterou zpracuje pro prezentaci, kterou musí obhájit. Druhou podmínkou je aktivní účast v semináři. Třetí podmínkou je adaptovat vybraný literární text do vybrané úrovně češtiny. Podrobnosti budou upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.