CJp508 Využití korpusů v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Adriana Válková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty/studentky využívat jazykové korpusy pro jejich (budoucí) učitelskou praxi. Bude se jednat o cílené vyhledávání jazykových jevů na všech jazykových úrovní.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět:
1. vysvětlit strukturu ČNK a jeho význam ve výuce českého jazyka;
2. prakticky užívat vybrané korpusy ČNK k vyhledávání jazykových jevů;
3. prakticky užívat vybrané korpusy ČNK k výuce některých jazykových rovin českého jazyka;
4. navrhnout soubor cvičení založených na práci s různými korpusy ČNK.
Osnova
  • 1. Možnosti vužití korpusů ČNK při výuce českého jazyka - iduktivní a deduktivní učení. • 2. Frekvence jazykových a dat a její využití při výuce českého jazyka. • 3. Pozorování korpusových dat a jejich porovnání s ortografickými a gramatickými příručkami současné češtiny. • 4. Výuka variantních tvarů, zejména z oblasti ortografie a morfologie. • 5. Výuka frazeologie na základě Českého národního korpusu. • 6. Typologie cvičení, tvorba cvičení a dalších aktivit pro výuku českého jazyka. • 7. Samostatná tvorba cvičení a jejich prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • Wiki Českého národního korpusu [online]. Dostupné z: https://wiki.korpus.cz/doku.php/start
  • MACHÁLEK, Tomáš. Slovo v kostce – agregátor slovních profilů. 2019. URL info
  • ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
  • ŠMERK, Pavel, Karel PALA a Markéta PRAVDOVÁ. Internetová jazyková příručka. 2010. URL info
  • Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
    doporučená literatura
  • OSOLSOBĚ, Klára. Česká morfologie a korpusy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 236 s. ISBN 978-80-246-2562-1. URL info
  • ČERMÁK, František. Základní slovník českých přísloví : výklad a užití. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2013, 135 s. ISBN 9788074222580. info
  • CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2010, 353 s. ISBN 9788024617435. info
  • TUŠKOVÁ, Jana Marie. Variantní a dubletní tvary v současné deklinaci apelativních feminin. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 175 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 58. ISBN 80-210-4138-2. info
Výukové metody
Seminář - problémová metoda, řízený rozhovor o odborných problémech tohoto kurzu. Vyhledávání v Českém národním korpusu. Analýza vyhledaných jazykových jevů. Prezentace.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, během semestru je vyžadována domácí práce. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemné seminární práce. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Informace učitele
V případě zahraniční mobility student/ka sleduje interaktivní osnovu a plní všechny povinnosti, které jsou zadávány, zejm. průběžné (seminární a domácí) úkoly.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.