FC4002 Didaktika chemie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
3/0/0. 12 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
Mgr. Kristýna Havelková (pomocník)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC4002/Kombi01: So 21. 9. 11:00–13:50 učebna 7, So 19. 10. 11:00–13:50 učebna 7, So 2. 11. 11:00–13:50 učebna 7, So 16. 11. 11:00–13:50 učebna 7, I. Plucková
FC4002/Prez01: Čt 15:00–17:50 učebna 7, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu Student:
osvojí si základní informace a poznatky z obecné didaktiky chemie;
porozumí základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
dokáže rozpoznat, porozumět a analyzovat obecné zákonitosti didaktiky chemie;
odvozuje možnosti aplikací didaktické teorii výuky chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci kurzu si studenti
- osvojí základní poznatky z obecné didaktiky chemie;
- porozumí základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
- porozumí a analýza obecných zákonitostí didaktiky chemie;
- odvodí možnosti aplikací didaktické teorii chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.
Osnova
  • 1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory.
  • 2. Informace - komunikace – humanizace ve výuce předmětu chemie. Učitel - pedagog - chemie.
  • 3. Didaktické zásady a učivo chemie na ZŠ.
  • 4. a) Učivo chemie na ZŠ, kritéria výběru. b) Základní didaktické funkce – plánování a motivace.
  • 5. Základní didaktické funkce – komunikace, řízení a kontrola.
  • 6. Kontrolní a hospitační systém ve výuce na ZŠ.
  • 7. Fáze vyučovací hodiny chemie a jejich naplnění.
  • 8. a) Příprava na vyučovací hodinu - úvod. b) Příprava na vyučovací hodinu – dokončení tématu.
  • 9. a) Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie, základní pedagogické dovednosti. b) Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. c) Výchovně vzdělávací systém ČR, jeho morfologie, funkce a jeho univerzální aplikace ve vyučovacím předmětu chemie. d) Školská legislativa – Školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících
  • 10. Aktivizační metody v jednotlivých fázích vyučovací hodiny chemie – transmise x konstruktivismus a využití prekonceptů (miskonceptů) ve výuce chemie
  • 11. a) Problémová metoda ve výuce chemie. b) Projektové vyučování a ITV. c) BOV - badatelsky orientovaná výuka v chemii,IBSE
  • 12. a) Participace žáka na výuce chemie, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie. b) Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
  • 13. a) Objekt a subjekt v chemické školní chemické práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. b) Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.
  • 14. a) Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. b) Strukturní linie chemického učiva. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty,varianty.
  • 15. a) Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace, využití. b) Situace ve výuce předmětu chemie, jako základní entity chemické školní práce.
  • 16. a) Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a na SŠ. b) Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
  • 17. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
  • 18. a) Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. b) Zásady bezpečné školní práce.
  • 19.Školní chemický pokus, jeho klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
  • 20.Ekologické a environmentální aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
Literatura
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0. info
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1990.
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • BUDIŠ, Josef. Video ve škole. první vydání. Brno: MU Brno, 1991, 87 s. Spisy PdF MU svazek 46. ISBN neudáno. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinová diskuse
přednášky
Metody hodnocení
Písemný test - splnění 80%
Ústní zkouška.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/FC4002/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC4002