FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 120 s. ISBN 978-80-210-6456-0. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 120 s. ISBN 978-80-210-6456-0. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5028/Kombi01: So 8. 10. 12:00–14:50 učebna 60, So 22. 10. 17:00–19:50 učebna 60, So 5. 11. 17:00–18:50 učebna 60, P. Pecina
FC5028/Prez01: St 13:00–14:50 učebna 5, kromě St 26. 10., P. Pecina - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 120 s. ISBN 978-80-210-6456-0. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5028/Kombi01: So 6. 11. 14:00–15:50 učebna 6, So 20. 11. 10:00–12:50 učebna 2, So 4. 12. 15:00–17:50 učebna 6, P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová
FC5028/Prez01: St 22. 9. až St 15. 12. St 8:00–9:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5028/Kombi01: So 17. 10. 17:00–19:50 učebna 2, So 31. 10. 14:00–16:50 učebna 2, So 28. 11. 14:00–15:50 učebna 2, P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová
FC5028/Prez01: St 8:00–9:50 učebna 55, P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5028/Kombi01: So 5. 10. 16:00–17:50 učebna 52, So 19. 10. 18:00–19:50 učebna 52, So 2. 11. 18:00–19:50 učebna 52, So 14. 12. 18:00–19:50 učebna 52, N. Straková
FC5028/Prez01: Čt 8:00–9:50 laboratoř 84, N. Straková - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2018
Předmět se v období podzim 2018 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2017
Předmět se v období podzim 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC5021 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky,didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování. - Stanovit obsah výuky praktického vyučování. - Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování. - Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování. - Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování. - Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování. - Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování. - Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat odpovídající metody, formy a prostředky ve výuce praktického vyučování. Připravit a realizovat výuku v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Projektovat výuku praktického vyučování z dlouhodobého i krátkodobého hlediska, připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce praktického vyučování
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, proces výuky v praktickém vyučování. 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace. 3. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování. 4. Osobnost učitele praktického vyučování. 6. Hospitace ve výuce praktického vyučování. 7. Projektování a příprava výuky praktického vyučování. 8. Výuka ve fiktivní firmě. 9. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování. 10. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování. 11. Příklady ověřené praxe. 12. Shrnutí, opakování.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu: - Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek. - Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz. sylabus.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
FC5028 Didaktika praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2016
Předmět se v období podzim 2016 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky a didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle do výuky odborných předmětů. - Stanovit obsah a prostředky vyučování ve výuce odborných předmětů. - Popsat výukové metody, prosředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku svého odborného předmětu.
- Osnova
- Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- Systémy praktického vyučování vývoj systémů PV rozbor a hodnocení základních systémů PV Cíle vzdělávání v praktickém vyučování pojetí učebního (studijního) oboru stanovení pedagogických cílů v PV vymezování výcvikových a výchovných cílů Obsah praktického vyučování učební dokumenty, charakteristika učebního – studijního oboru, profil absolventa, učební plán, učební osnovy výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo výstavba obsahu učiva PV modernizace obsahu učiva Vyučovací prostředky praktického vyučování nemateriální prostředky PV, organizační opatření, organizační formy, a metody, jejich uplatnění v jednotlivých formách výuky materiální prostředky - výrobní prostředky a předměty, didaktické materiální prostředky faktory ovlivňující volbu vyučovacích prostředků Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí uplatnění vhodných metod a volba materiálních didaktických prostředků Hodnocení v odborném výcviku hodnocení výsledků dosahovaných žáky, způsoby hodnocení dílčích výsledků, souborných prací, cvičných a produktivních prací zadávání kontrolních prací a jejich hodnocení Vedení pedagogické dokumentace rozpisy učiva (plány tématické, koordinační a přeřazovací) evidence PV (deník evidence) příprava mistra odborné výchovy a učitele praxe na výuku Odborná praxe žáků časový plán zařazení a rozmístění žáků na pracovištích, jejich střídání činnost mistrů a instruktorů Závěrečné a maturitní zkoušky obsah a organizace metodická a materiální příprava zkoušek Adaptace absolventů na nových pracovištích sledování jejich uplatnění zpětná vazba pro zkvalitňování práce v SOU a SOŠ Metodika výuky odborného výcviku a praxe příslušného oboru rozbor vybraného učiva PV podle osnov rozpracování tématického celku (tématu) na základě didaktické analýzy volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků postup a obsah metodické a materiální přípravy mistra
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce- viz sylabus. Další požadavky na studenta: Příprava projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek
- Informace učitele
- Literatura: Základní: ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů . Brno: Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6 ČADILEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 125s. STEJSKALOVÁ, P.a ČADÍLEK,M. Didaktika praktického vyučování II. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 68s. LOVEČEK, A.a ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů I. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 125s. ČADILEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2004. 125s. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm DOPORUČENÁ: BAJTOŠ, J. Základy didaktiky technickej výroby . Prešov : Prešovská univerzita, 1999 ISBN 80-88722-46-2 FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy . Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995 ISBN 80-7067-527-6 VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku . České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998 ISBN 80-7040-292-X
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)