ICJk13 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student musí dobře ovládat poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe, a to včetně pravopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen definovat didaktiku českého jazyka jako vědu, podat její rozbor a ukázat na vztah k ostatním vědním oborům. Vyzná se v cílech a úkolech jazykového vyučování a v pojetí předmětu v RVP ZV. Orientuje se v dalších kurikulárních dokumentech, kriticky uvažuje nad současnými učebními materiály pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Ovládá různorodé metody a formy ve vyučovacích hodinách, v nichž zohledňuje komunikační hledisko předmětu českého jazyka. Chápe důležitost osobnosti učitele při vyučování českého jazyka jako jazyka nejen mateřského, ale i jazyka druhého či dalšího.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat cíle a úkoly jazykového vyučování stanovené RVP ZV; b) v přípravě na vyučovací hodinu českého jazyka volit adekvátní metody a formy práce; c) vhodně propojovat jednotlivé složky českého jazyka a funkčně uplatňovat mezipředmětové vztahy; d) vybrat nebo sestavit vhodná cvičení a úkoly odpovídající individuálním zvláštnostem žáků, včetně žáků s SVP (nejen žáci s SPU, ale taktéž žáci nadaní a žáci s OMJ); e) psát kultivovaně a věcně bez pravopisných chyb a stylistických nedostatků.
Osnova
  • 1. Zakotvení českého jazyka v RVP ZV; kurikulární dokumenty. 2. Všestranný jazykový rozbor. 3. Typy jazykových cvičení a práce s nimi. 4. Pravopis a jeho role v předmětu českého jazyka na 1. stupni základní školy. 5. Hry v předmětu českého jazyka. 6. Současné učební materiály pro ČJ na 1. stupni ZŠ. 7. Typy vyučovacích hodin; příprava učitele na vyučovací hodinu. 8. Didaktické zásady; propojenost složek předmětu českého jazyka. 9. Metody a formy výuky v jazykově heterogenní třídě. 10. Pedagogická práce v českém jazyce s žáky s SVP; učební materiály. 11. Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacím hodinách, jejich význam pro praxi. 12. Hodnocení, klasifikace a podávání zpětné vazby v předmětu českého jazyka (užívání efektivní komunikace, nenásilné komunikace a popisného jazyka).
Literatura
    povinná literatura
  • Akademická pravidla českého pravopisu (Variant.) : Pravidla českého pravopisu [Hlavsa, 1993] : Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [Hlavsa, 1993]. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace ve škole. Translated by Kateřina Pietrasová. Vydání první. Praha: Portál, 2023, 151 stran. ISBN 9788026220060. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016, 102 stran. ISBN 9788074962134. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
    doporučená literatura
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016, 317 stran. ISBN 9788072909490. info
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči : naučte se mluvit barevně. První vydání. Praha: Grada, 2015, 255 stran. ISBN 9788024755786. URL info
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : počáteční fáze výuky mateřštiny. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003, 102 s. ISBN 8070423005. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
Výukové metody
Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Dále jsou aplikovány metody kritického myšlení a metody diskusní, rovněž přístupy nenásilné komunikace, efektivní komunikace a popisného jazyka. Výuka probíhá jak formou samostatné práce studentů, tak i práce ve skupinách.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, který studující získává po splnění odborné úvahy ve spisovném českém jazyce zabývající se problematikou jazykové výchovy na 1. stupni ZŠ. Nejvyšší bodové ohodnocení podle kritérií je 30 bodů, k získání zápočtu je nutné dosáhnout 21 bodů. Studující na zahraničním pobytu nadto odevzdají dvě studijní přípravy na výuku jazykové výchovy v českém jazyce na 1. stupni ZŠ.
Navazující předměty
Informace učitele
Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebních materiálů pro 1. stupeň ZŠ a orientace v RVP ZV a v dalších kurikulárních dokumentech.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.