IHVk12 Didactics of Music 3

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
IHVk11 Didactics of Music 2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to introduce students to the activities of perception - hearing and listening. Particular attention is made to learn basic means of musical expression that help to understand communication through music including musical form and a selection of songs suitable for specific age groups.
Learning outcomes
Student: he / she focuses on the issue of elementary creative musical activities; recognizes types of improvisation and can apply them in practice, as well as elements of elementary composition. They acquire music listening skills; they are able to use them in practice while working with songs or listening to compositions; he/she are able to use basic musical expressions and can use them while working with songs, in connection with dance components, playing musical instruments and/or listening to music.
Syllabus
  • 1. Improvisation – rhythmical, melodic and movement to the music. 2. Perceptual activities: hearing and listening activities. 3. Means of expression of music: rhythm, tempo, dynamics, melody, harmony and timbre. 4. Stories set to music. 5. Activities based on Music theory. 6. Construction of a Music lesson for pupils in Primary school. 7. A lesson preparation aimed at developing musical skills of the second educational period using vocal, rhythmical and instrumental activities, plus listening and musical movement in connection with other educational areas/subjects (Czech language, Literature and Drama, Art etc.).
Literature
    required literature
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ and Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3 : pracovní sešit pro 3. ročník ZŠ. Illustrated by Vendula Hegerová - Valerie Brůnová. 2. vydání. Praha: Taktik, 2023, 44 stran. ISBN 9788075635143. info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ and Hana STADLEROVÁ. Hravá hudební výchova 5. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 5. ročníku ZŠ (Playful Music Education 5. Methodological Manual for the teachers of the 5th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 164 pp. ISBN 978-80-7563-672-0. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ and Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 5. Pracovní sešit pro 5. ročník ZŠ (Playful Music Education 5. Workbook for the 5th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 56 pp. ISBN 978-80-7563-656-0. info
  • TAYLOR, Daniela, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Božena KÜFHABEROVÁ and Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 5. Učebnice pro 5. ročník ZŠ (Playful Music Education 5. Textbook for the 5th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2023, 108 pp. ISBN 978-80-7563-655-3. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ, Iva JIRUŠKOVÁ and Hana STADLEROVÁ. Hravá hudební výchova 4. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 4. ročníku ZŠ (Playful Music Education 4. Methodological Manual for the teachers of the 4th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 148 pp. ISBN 978-80-7563-494-8. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ and Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 4. Pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ (Playful Music Education 4. Workbook for the 4th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 48 pp. ISBN 978-80-7563-487-0. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ and Iva JIRUŠKOVÁ. Hravá hudební výchova 4. Učebnice pro 4. ročník ZŠ (Playful Music Education 4. Textbook for the 4th Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2022, 96 pp. ISBN 978-80-7563-486-3. info
  • TAYLOR, Daniela. HRAVÁ HUDEBNÍ VÝCHOVA ANEB NECHME DĚTI TVOŘIT (PLAYFUL MUSIC EDUCATION OR LET CHILDREN CREATE). Online. In VALACHOVÁ, Daniela, KOVÁČOVÁ, Barbora. Expresivita vo výchove IV. 1. vydání. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, p. 133-147. ISBN 978-80-223-5265-9. URL info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ and Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3 : učebnice pro 3. ročník ZŠ. 1. vydání. Praha: Taktik, 2021, 96 stran. ISBN 9788075632524. info
  • TAYLOR, Daniela, Božena KÜFHABEROVÁ, Jiřina JIŘIČKOVÁ and Iva ŠPINLEROVÁ. Hravá hudební výchova 3. Metodická příručka pro vyučující hudební výchovy 3. ročníku ZŠ (Playful Music Education 3. Methodological Manual for the teachers of the 3rd Year of Primary School). 1. vydání. Praha: Taktik International s.r.o., 2021, 140 pp. ISBN 978-80-7563-255-5. URL info
    recommended literature
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • NOVOTNÁ, Hana. Aktuální trendy v hudební výchově na 1. stupni ZŠ: hudebně pohybová výchova (Current trends in Music Education in Primary Level of the Elementary Schools: Music-Movement Education). 2022. info
  • TAYLOR, Daniela. Hravá hudební výchova aneb poslechové činnosti i v online prostředí pro žáky 1. stupně ZŠ (Playful Music Education – listening activities also in the online environment for pupils of Lower Grades of Primary School). In Musica Viva in Schola XXX. 2021. info
  • Hravá hudební výchova 3 : CD 1, 2 a 3 : k učebnici a pracovnímu sešitu pro 3. ročník ZŠ. Edited by Tomáš Küfhaber - Kateřina Dobiášová. 1. vydání. Praha: Taktik, 2021, 3 CD. info
  • Cvičíme pro radost. Illustrated by Eva Kulhánková - Patricie Koubská. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011, 140 stran. ISBN 9788073679293. info
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 135 s. ISBN 9788073672744. info
  • KOLÁŘOVÁ, Hana. Dětské lidové tance a hry Znojemska a okolí a jejich využití ve školní tělesné výchově v 1.-3. ročníku základní školy. Edited by Marie Blahutková. 2000, 76 s. info
  • KRAPKOVÁ, Hana and Jana ŠOPKOVÁ. Lidové tance : vybrané lidové tance pro základní a střední školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999, 52 s. ISBN 8024400537. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1. - 5. ročníku ZŠ (Music end motion in 1. - 5. class primary school). 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 68 pp. ISBN 80-210-0636-6. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudebně pohybová výchova a zpěv : metodická příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. ročníku základní školy. Edited by Heda Šimoneková. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 189 s. ISBN 800419284X. URL info
  • KURKOVÁ, Libuše and Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
  • DRDÁCKÝ, František. Lidové tance. 1. vyd. Praha: Olympia, 1983, 220 s. URL info
  • KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 260 s. info
  • JELÍNKOVÁ, Zdenka. Lidové tance a taneční hry na Brněnsku : metodický materiál pro potřeby vedoucích a instruktorů souborů lidových písní a tanců. Brno: Městské kulturní středisko S.K. Neumanna, 1974, 89 stran. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
    not specified
  • ŠMAHELOVÁ, Lea. Dětské lidové tance a hry Znojemska a okolí a jejich využití ve školní tělesné výchově ve 4.-5. ročníku ZŠ. Edited by Marie Blahutková. 2000, 83 s. info
Teaching methods
Practical preparation: singing – monophonic and polyphonic song, canon – accompaniment them on musical instruments for children; conducting. Playing the piano and soprano recorder. Preparing a project with usage of integrative elements and focusing on development of creative abilities of pupils for lower levels of Primary school. Students should also prepare their own teaching portfolio (for Music Education).
Assessment methods
Type of teaching: seminar Completion: examination a) For the final examination, students will show their theoretical knowledge and practical skills acquired in the Didactics of Music 1 to 3. The final examination will be Oral for the theoretical part, and there will also be a practical part (such as singing, conducting, playing the piano and recorder, etc.). b) singing, playing the piano 15 songs for Years 4 and 5 of Primary School(2 of them in polyphonic arrangement and one round – conducting); for two songs, prepare own methodology of a dancing element. c) Mastering the basics of playing the soprano recorder (3 folk songs). d) Completion of a lesson plan for the second educational period of Primary school using integrative elements and focusing on the development of creative skills of pupils of lower levels of Primary school (in pairs). e) Creation of a teaching portfolio for Music. f) A minimum of 80% active participation in seminars.
Náhradní absolvování
In the case of a foreign trip, it is possible to complete the course in an alternative form, see below. Students participating in Erasmus Plus who are unavailable to attend seminars in a given semester will be tasked with the following: Regularly check the learning materials in the IS system, where the lecturer will continuously add various supporting study materials. At the beginning of the semester, a list of songs to be mastered by students (by playing the piano and singing) will be posted, as well as the conditions of the course and final examination. Full-time attendance does not apply to students on a foreign exchange, but other assigned outputs/tasks do. Instead of compulsory attendance, they will prepare a total of four detailed written preparations (each for 45 minutes – one teaching unit) of Music Education, two preparations for the 4th Year and the other two preparations for the 5th Year of Primary school. For each year, there will be one preparation focusing on listening activities and the other on musical-movement activities. Students will submit all the sources used, worksheets, copies of notations of songs, poems, etc. Students upload the prepared preparations to the IS System (Homework Vault) of the given course and inform the lecturer by the end of the autumn semester (approximately mid-December) at the latest.
Language of instruction
Czech
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IHVk12/um/
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4 konzultace.
Teacher's information
As a study support: study materials will be continuously added to the Learning Materials folder of the IHVk12 course in the IS.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/IHVk12