MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 3–5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 3–5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Út 10:00–10:50 učebna 21, kromě Út 25. 10., D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 3–5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 11:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
MSBP_HC5/02: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 3–5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Po 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 3–5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Po 14:00–14:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebněnaukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, sopránovou zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k hudebním činnostem v MŠ. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Informace učitele
Předmět si student nezapisuje, pokud nemá splněný předmět MSBP_HC4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Čt 14:00–14:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň, kánon - doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Čt 9:20–10:05 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně naukové činnosti v předškolním vzdělávání. 6. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997. HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň, kánon - doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a)U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b)30 lidových písní, 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní: zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c)Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 8 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d)Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku. e)Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f)Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Po 13:00–13:45 učebna 21, B. Knopová, D. Taylor
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: St 12:05–12:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: St 13:55–14:40 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Čt 13:00–13:45 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: St 9:20–10:05 učebna 21, B. Knopová
MSBP_HC5/02: St 8:25–9:10 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
MSBP_HC4 Hudební činnosti 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_HC5/01: Po 9:45–10:30 učebna 21, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.