MSBP_HC5 Hudební činnosti 5

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen rozvíjet hudebnost dětí přeškolního věku formou hudební hry. Charakteristickým rysem pro dané období je rozvoj senzomotorických dovedností. Jejich působením dochází k iniciaci kognitivních funkcí, které vedou k rozvoji tvořivého myšlení, emocionality, k elementárnímu pohybovému projevu v souvislosti se znějící hudbou, k rozvoji komunikativních dovedností. Hudební hra v propojení s literárním textem a výtvarným projevem tvoří základ integrativního pojetí vzdělávání.
Osnova
  • Elementární hudební tvořivost Sledované oblasti: - projevy dětské hudební tvořivosti (melodie a intonace řeči, napodobování zvuků, ..) u dětí předškolního věku - mluvené slovo a pěvecký projev v propojení s rytmickými obměnami realizovanými formou hry na tělo, elementárním pohybovým prvkem, v propojení s hrou na elementární nástroje rytmické bicí – ozvučná dřívka, bubínek atp. - práce s literární předlohou se zaměřením na kulturu mluveného slova a v propojení s výtvarným projevem, pohybem, znějící hudbou - hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev dítěte, pro rozvoj hudební fantazie a představivosti, hudební paměti - hudebně tvořivé myšlení (fáze motivační, přípravná, vlastní realizace) Literatura: TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s. KOŠŤÁL, Erno. Perníková chaloupka. Editio Supraphon. Praha, 1971 GRECMANOVÁ, H. – URBANOVSKÁ, E. – NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc. HANEX, 2000, 159 s. KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem, Praha. Portál, 1999
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Zpracování a prezentace hudebních her zaměřených na rozvoj pěveckých doveností; hudební paměti, hudební fantazie, pohybové koordinace, poslechových dovedností (mezipředmětové vazby).
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška 1. U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Hudební činnosti 1 – 5. 2. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí předškolního věku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.