N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0.5/0. 6 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
6 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N2BK_2FOF/01: Pá 21. 2. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 14. 3. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 28. 3. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 11. 4. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 25. 4. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 9. 5. 11:10–11:55 učebna 64, A. Kovářová
N2BK_2FOF/02: Pá 21. 2. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 14. 3. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 28. 3. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 11. 4. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 25. 4. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 9. 5. 10:15–11:00 učebna 63, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N2BK_2FOF/01: Pá 1. 3. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 22. 3. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 12. 4. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 26. 4. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 10. 5. 10:15–11:00 učebna 63, Pá 24. 5. 10:15–11:00 učebna 63, A. Kovářová
N2BK_2FOF/02: Pá 1. 3. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 22. 3. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 12. 4. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 26. 4. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 10. 5. 11:10–11:55 učebna 64, Pá 24. 5. 11:10–11:55 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N2BK_2FOF/01: Pá 24. 2. 11:00–11:40 učebna 63, Pá 16. 3. 11:00–11:40 učebna 63, Pá 30. 3. 11:00–11:40 učebna 63, Pá 20. 4. 11:00–11:40 učebna 63, Pá 4. 5. 11:00–11:40 učebna 63, Pá 18. 5. 11:00–11:40 učebna 63, A. Kovářová
N2BK_2FOF/02: Pá 24. 2. 9:30–10:10 učebna 64, Pá 16. 3. 9:30–10:10 učebna 64, Pá 30. 3. 9:30–10:10 učebna 64, Pá 20. 4. 9:30–10:10 učebna 64, Pá 4. 5. 9:30–10:10 učebna 64, Pá 18. 5. 9:30–10:10 učebna 64, A. Kovářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Uterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechichen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • l. Dokončení přehledu výslovnosti konsonantických fonémů odlišných od češtiny. 2. Změny hlásek v proudu řeči, srovnání českých a německých asimilačních jevů. 3. Nácvik redukce nepřízvučných slabik. 4. Nácvik německé výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza textu z výslovnostního hlediska. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik mezinárodní fonetické transkripce IPA. 1. Aussprache der konsonantischen Phoneme im Vergleich mit entsprechenden tschechischen Konsonanten. 2. Unterschiede in Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Phonetische Umschrift IPA.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
    doporučená literatura
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. 2. vyd. Brno: Nová škola ,Brno, 1999, 59 s. ISBN 80-85607-45-X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifikum výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; Studenti ovládají zásady správné německé výslovnosti i metodiku odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Mündliche Prüfung; praktische Kenntniss der korrekten deutschen Aussprache, sowie der Methoden zur Behebung von typischen Aussprachefehlern der tschechischen Muttersprachler.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Posluchači předloží u zkoušky vlastní zpracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes erarbeitetes phonetisches Vokabelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení zásad správné německé výslovnosti se zaměřením na zvládnutí metodiky odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích a to jak v segmentální tak i suprasegmentální rovině. Důraz je kladen na práci s textem z fonetického hlediska. Annotation Ziel der Lehrveranstaltung ist Aneignung von Kenntnissen aus dem Bereich Phonetik und Phonologie des Deutschen. Der Schwerpunkt liegt auf den Unterschieden zwischen der deutschen und der tschechischen Aussprache sowie auf der Methodik der Behebung der typischen Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern. Es wird mit dem geschriebenen Text aus phonetischer Sicht gearbeitet.
Osnova
  • 1. Metodika odstraňování fonetických chyb typických pro české rodilé mluvčí. 2. Rozdíly v asimilaci v obou jazycích. 3. Redukce nepřízvučných slabik v němčině. 4. Nácvik výslovnosti ve spojení s gramatikou. 5. Analýza psaného textu z hlediska fonetiky. 6. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině. 7. Výběr vhodných materiálů pro výuku německé výslovnosti. 8. Nácvik přímého přepisu diktovaného německého textu formou IPA. 1. Methodik der Behebung der typischen Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern. 2. Unterschiede in der Assimilationen in beiden Sprachen. 3. Reduktion der unbetonten Silben im Deutschen. 4. Zusammenhang der Phonetik und der Grammatik. 5. Analyse der geschriebenen Texte aus phonetischer Sicht. 6. Geeignete Texte für den Phonetikunterricht. 7. Neue Lehrmaterialien für Ausspracheübungen. 8. Diktate in Form der phonetischen Umschrift IPA.
Literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000, 894 s. ISBN 3-411-04064-5. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
Metody hodnocení
Seminární cvičení, povinná výuka, ústní zkouška. Požadavky ke zkoušce: Zvládnutí správné německé výslovnosti a znalost metodiky odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Přednes vybraného německého textu a rozbor tohoto textu z fonetického hlediska. Přepis německého textu pomocí fonetické transkripce IPA.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
U zkoušky předloží posluchači vlastní vypracovaný fonetický slovník.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.

N2BK_2FOF Fonetika a fonologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.