RJ6007 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti z vlastní výuku a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 120 hodin praxe, z toho 80 hodin přímo ve škole a 40 hodin věnovaných především přípravě vlastní výuky, případně pomoci provázejícímu učiteli (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• zefektivní proces plánování, realizace a reflexe vlastní výuky,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• osvojí si základní dovednosti vztahující se ke všem složkám práce učitele (výukovým i nevýukovým),
• reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci.
Osnova
• vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka - 20 hodin,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.),
• náslechy ve výuce (nejen) provázejících učitelů (dle možností školy),
• vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2002, 380 stran. ISBN 8071786810. info
  • GOWER, Roger; Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
• aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
Metody hodnocení
• studující hodnotí svůj profesní rozvoj v rámci evaluace praxí pomocí odpovědníku; předpokladem k ukončení předmětu je také hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem (odpovědník) a hospitující osobou z fakulty (v případě volby studujícím pro daný semestr); • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje (potvrzený seznam činností a hodin strávených na praxi ve škole provázejícím vyučujícím); • odevzdaná příprava/přípravy na výuku. Vypracování 5 příprav/metodických listů s podrobnou reflexí výuky
Informace učitele
V prezenčním studiu má studující povinnost absolvovat jednu z praxí Učitelské praxe 1 nebo Učitelské praxe 2 na fakultní škole PdF MU. Studující budou rozděleni do dvou skupin a přiděleni na školu administrativou na začátku semestru. Informace k Učitelské praxi: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe Výjimky jsou možné v případech: studující je zaměstnán/a jako učitel/ka na 2. stupni ZŠ (případě i na SŠ, pokud to odpovídá studijnímu plánu), studující odjíždí na zahraniční stáž (např. Erasmus), apod. V případě žádosti o výjimku kontaktujte včas garanta předmětu a zároveň administrativu na adrese pedpraxe@ped.muni.cz.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.